Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jespersen
Hej är ny här på forumet så rätta mig om det redan finns en tråd.

Undrar vad det är för CC-mått mellan hålen för extraljusen på volvos original extraljusfäste som bla. är till v70n.
Användarvisningsbild
av Perc
Är det nåt som ska borras rakt in i kofångarbalken? Isåfall kan jag meddela att 400mm fungerar. :) Borrade igår.
av Jespersen
Undrar måttet mellan hålen där extraljusen fästs. Funderar på om man kan svetsa dit ett till fäste i mitten så man kan ha tre lysen.
av Jespersen
RonniePersson skrev:Finns Volvo originalfäste för tre extraljus. Det har jag på min V70 -06:a. Har tre stycken Hella 3003, som lyser kanon!

/Ronnie
Ofasen, trodde det bara fanns för två, då får jag kolla upp det. Har du toppstag eller sitter de tillräckligt stabilt ändå?
av RonniePersson
Jag har toppstag. De sitter fast med skruv, bricka och mutter på insidan grillen. På så vis behöver man inte borra hål någonstans, utan bilen kan lätt återställas.
av Saxofontrollet
Jag har ett original tvåljusfäste, med ett plattjärn på för att få plats med tre st Hella 225, och runda toppstag som ja gängade o monterade genom grillen med bricka o mutter på varje sida.
Sen drog ja elen från starthjälpplinten med två reläer o 6kvmm kabel ända till ljusen. Dela manövern från originalhärvan från originalreläet, o det i sin tur monterade ja ca 1-1,5 m bakom vänster axel, o anslöt till mina reläer istället. Funkar göörbra.
Fast hade jag vetat om att det fanns fäste för tre ljus hade jag hällre kört på det, men då skulle man ha vetat det också :roll:
av Jespersen
Har nu köpt ett rostfritt regplåtsfäste. Sedan tidigare har jag köpt knapp till kupén samt kontakt (där originalhärvan ansluts) så jag ska göra en egen kabelhärva med separata relä, så original reläet blir bara för styrströmmen.
av Avarage
Lite off topic. Men genom att byta ut bilens original helljuslampor till xenonlampor (http://www.xenonkungen.se) och sedan komnplettera med Hellas minsta extraljus (xenon) får man mer ljus än man behöver utan att dels påverka luftflödet/kylningen allt för mycket men också med tanke på utseendet då dessa lampor är så låga (trots att de i stort sett är helt runda) att de inte sticker upp ovanför motorhuven/fronten.

Mvh!
// Niklas

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]