Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, vet att det är en lite korkad fråga men vill endast ha seriösa svar.
Det är så att jag börjat irritera mig en del på växelspakens läge, och även känslan när man växlar men det får bli en annan tråd. I normal avslappnad körställning så når jag endast växelspaken utan att böja mig framåt när den ligger i 2an, t.ex. 4an till 5an känns ganska omständligt faktiskt. Eftersom växellådan enligt min smak är osmidig har detta börjat irritera mig en del. Det är inte mycket jag behöver böja mig fram, men att man för varje växling ändå måste fram med överkroppen några centimeter känns lite B.
Jag är av normallängd (180), har normala proportioner, vad jag vet. Det gäller en V70 -00 manuell.

Min fråga är om det finns något sätt att få själva knoppen längre bak, annorlunda vinklad växelspak eller liknande?
Är det bara jag som tycker växelspaken sitter för långt fram, eller att bilen är för långt bak relativt växelspaken beroende på hur man ser det.
Så om du sitter bekvämt tillbakalutad så når du växelspaken utan problem om den ligger i 5an?
Menar du att växelspaken kan ha ändrat läge p.g.a. bussningar?
Får väl gå genom min körställning dårå.
Men frågan kvarstår, ni som är så nöjda med växelspaken, når ni den när den ligger i 5an UTAN att röra mer än armen? Om det är så får jag väl justera sätet innan jag bygger om kupén.
Ja, eller så sitter alla andra fel :)
Nja, börjar luta mer och mer åt att jag får kolla upp min körställning.
Det som gör mig lite fundersam är ändå att jag oftast har stolen lite längre fram än andra som är lika långa som jag, men men, återkommer när jag justerat lite.
Om jag sitter med sittdynan lågt ned bak och högt upp fram, alltså mycket bakåtlut, då får jag göra samma som du. Är 185 lång och armar som en lika långa som en babians.
Men på grund av ryggproblem har jag börjat sitta mer upprätt och då når jag.
unlock26 skrev:Är 185cm lång,har aldrig behövt luta mig för nån växel.Du måste sitta galet fel..
1.94 o har aldrig upplevt problemet, prova att inte ha stolen så mcket tiltad. Jag har max bakåt och når utan problem. Men ligger heller inte ner. Men lite mindre tilt o höj ryggen ett par knäpp så är du nog i hamn. Sånt här lär man sig i körskolan ju ;) När jag lutar mitt huvud emot huvudstödet kan jag precis kolla mätare samt speglar bakåt. Kan du göra det?
Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Uppdatering, fick tag i en på Mekonomen och […]

slungdiff på 945

SE modellen har slungdiff.