- ons 22 aug 2012, 12:21
Har en Volvo v50 d -09 som gått 6800 mil. Vi köpte volvon i tron att allt skulle bli så billigt i drift etc. Kör med ett "ägg" under foten för att inga onödiga bränslekostnadet eller extra slitage skall uppstå! Helt fel !! Måste blåsa ur den, påstår de på volvo då o då! Är det ingen miljöbil Volvo byggt ?Problem med tätt partikelfilter redan 5900 mil. Har tidigare gjort all service vid volvo verkstad men när de sa att de skulle byta partikelfilter och en massa tusenlappar för det bytte jag verkstad. Fyllning av additivvätska en skvätt som kostade nästan 2000 spänn, ( liten låda som ligger över bakaxeln) men sedan blev det c:a 3000 varv (på blockerad varvtal-dator) i 10 min för att försöka bränna ut skiten i partikelfiltrat, avblockering efter detta, och upp på 4000 rpm i 5-10 min. Allt detta utfördes med start - på helt varm motor och stillastående , för att få upp tempen. Allt har fungerat bra efter detta i
800 mil. Nu är det tätt igen. Samma procedur (utan påfyllning additiv) körning på blockerad c:a 3000 varv i 15 min
-avblockering och 4000 rpm i 10 min ( bra för miljön?) Gick bra i 50 mil sedan blockering igen.
Vad är det för "skit" volvo har tillverkat ? Nu kommer KO att få en skrivelse, eftersom volvo varit medvetna om problemet redan när de sålde dessa bilar. Hoppas att alla blir lika förbannade som jag o klagar hos volvo.
800 mil. Nu är det tätt igen. Samma procedur (utan påfyllning additiv) körning på blockerad c:a 3000 varv i 15 min
-avblockering och 4000 rpm i 10 min ( bra för miljön?) Gick bra i 50 mil sedan blockering igen.
Vad är det för "skit" volvo har tillverkat ? Nu kommer KO att få en skrivelse, eftersom volvo varit medvetna om problemet redan när de sålde dessa bilar. Hoppas att alla blir lika förbannade som jag o klagar hos volvo.