- mån 20 aug 2012, 20:29
#673638
Hoj, nu har jag kört 130 mil med min nya Volvo V70 D4. Innan hade jag en Saab 9-5 2,3 biopower, spritkärra från 2007. Så det kanske inte går att jämföra etanol mot diesel.
Men jag har likväl upptäckt några skillnader:
* Motorn: Saaben har en funktion där gaspedalens utslag ger upphov till en beställning av ett visst vridmoment oavsett varvtal. Det medförde att föraren upplevde ett jämt gaspådrag genom hela registret. Volvons motordator verkar sakna all sån logik, så vridet kommer helt varierande med varvet och körningen blir ganska nervig.
* Chassit: Volvon är ju överlägset mer komfortabelt, men hopplöst understyrd. I långa kurvor i motorvägsfart får man sitta och slita i ratten. Där var Saaben otroligt mycket mer balanserad.
* Ljudanläggning. Volvon är ju mycket tystare i kupén. Så ljudet blir därmed väsentligt bättre än Saaben. Men Saaben har fullständigt inställbart ljud per ljudkälla; volym, bas/diskant, equaliser. Där ligger Volvon efter. Hoppar man mellan spotify och radio får man justera volymen fram och tillbaks.
I övrigt är Volvon bättre på allt. Enkelt!
Men jag har likväl upptäckt några skillnader:
* Motorn: Saaben har en funktion där gaspedalens utslag ger upphov till en beställning av ett visst vridmoment oavsett varvtal. Det medförde att föraren upplevde ett jämt gaspådrag genom hela registret. Volvons motordator verkar sakna all sån logik, så vridet kommer helt varierande med varvet och körningen blir ganska nervig.
* Chassit: Volvon är ju överlägset mer komfortabelt, men hopplöst understyrd. I långa kurvor i motorvägsfart får man sitta och slita i ratten. Där var Saaben otroligt mycket mer balanserad.
* Ljudanläggning. Volvon är ju mycket tystare i kupén. Så ljudet blir därmed väsentligt bättre än Saaben. Men Saaben har fullständigt inställbart ljud per ljudkälla; volym, bas/diskant, equaliser. Där ligger Volvon efter. Hoppar man mellan spotify och radio får man justera volymen fram och tillbaks.
I övrigt är Volvon bättre på allt. Enkelt!