Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
hej

behöver man byta oljan i bakaxeln där kardanen på bilen går in ?? (jag vet inte det riktigta namnet på denna delen) för jag har gjort en riktig helservice på motorn i min bil/olja/filter/tändstift/ny kamrem + en nyspännrulle osv osv & jag ska även byta olja i min 5 växlade M47 växellåda nu i dagarna till en Mobil Super 3000 x1 helsyntetisk 5W - 40 olja & nu så slog det mig att ett oljebyte i bakaxeln inte vore så fel så har jag gjort allt & bytt ut alla bilens oljor..........iof lite överkurs kanske men jag vill sköta om min fina Volvo 240GL Årsmod 1988 med en B230F motor så gott jag kan med bra service osv osv..........så ska man byta eller fylla på olja i bakaxeln någon gång eller är den underhållsfri så att den bakaxeloljan som fylldes på hos Volvo 1988 håller bilens livslängd ut ??..........eller hur funkar det med oljebyten i bilens bakaxel & vilken sorts olja ska det vara till min bils bakaxel tacksam för svar :D
av rd350
Du gör helt rätt i att byta oljan i slutväxeln! Fyratusen mil är lagom, liksom för lådan. Gå in till din Volvohandlare och köp ett par liter bakaxelolja. Har glömt mängden men tror det är ca 1,6 liter lite beroende på slutväxelns utförande. Magneten i avtappningspluggen kommer att se ut som en kaktus med småspånor av metall men det är fullt normalt, bara att torka av. Beträffande oljan så heter den olika beroende på fabrikat men viskositeten brukar vara 80-90, har man diffbroms är det en speciell olja men det är ganska ovanligt på 240 -88
av Amarace
Eller så går du in var som helst som säljer olja, Volvo har en tendens att ta lite väl mycket för olja.

Oljan är Hypoidolja, 80w90, Hyopid är viktigt att det är då du kan få onödigt slitage i kuggarna annars
Användarvisningsbild
av maccus
Amarace skrev:Eller så går du in var som helst som säljer olja, Volvo har en tendens att ta lite väl mycket för olja.

Oljan är Hypoidolja, 80w90, Hyopid är viktigt att det är då du kan få onödigt slitage i kuggarna annars
ja helt rätt Amarace hos volvo blir man rånad om man ska köpa lite olja nääää det får bli hos oljemagasinet.se isf

& min helsyntetiska motorolja Mobil Super 3000 x1 5W - 40 som jag fyllde på med när jag bytte olja i bilen den köpte jag hos Jula

en 4 liters dunk den kostade 449 kr medans oljemagasinet tar 268 kr + frakt 59 kr = 327 kr det är en prisskillnad på 122 kr för exakt samma olja ju

tack för ditt svar :D
Användarvisningsbild
av maccus
rd350 skrev:Du gör helt rätt i att byta oljan i slutväxeln! Fyratusen mil är lagom, liksom för lådan. Gå in till din Volvohandlare och köp ett par liter bakaxelolja. Har glömt mängden men tror det är ca 1,6 liter lite beroende på slutväxelns utförande. Magneten i avtappningspluggen kommer att se ut som en kaktus med småspånor av metall men det är fullt normalt, bara att torka av. Beträffande oljan så heter den olika beroende på fabrikat men viskositeten brukar vara 80-90, har man diffbroms är det en speciell olja men det är ganska ovanligt på 240 -88

tack för ditt svar :D

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]