Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Joo det är såhär att när jag startar bilen så har den riktigt kass tomgång. Visade sig att ena fästet på gummibälgen innan insuget hade gått sönder lite så trodde helt säkert att det var det som va problemet. Så jag tog loss de hela och rengjorde den samt limmade den på plats igen. Och vips så var den tät igen. Men ibland efter gaspådrag och man kanske stannar för ett rödljus eller rondell så kan tomgången bli så låg så att bilen dör. Någon annan som haft detta problem med ? Och isåfall vad gjorde ni ?
Tänd stiften är jättefina. Helt underbart oboy färgade.

Sen har jag även ett litet problem med att han varvar av sig själv när man står stilla ibland. Han går mellan 1500 rpm till 2000. Vissa gånger stannar han på 1500. Gasar man då när han varvar av sig själv så slutar de ofta. Men har man kört lite så kan det komma tillbaka.
Vad göra för att fixa detta ^^ ?
Kan tillägga att bilen är importerad från Tyskland 2001 och har i princip stått stilla sedan dess, rullat enstaka. Den har endast gått 23000 mil.
Bytte även olja och filter samt luftfilter igår (lördag).

Sitter en B230FS i den med. Någon som vet vad just FS är för något ? :S

Tacksam för svar då pärlan behöver all kärlek den kan få då den är superfin för att vara så gammal. Ingen rost i skärmar eller ärgad baklucka. Kalas fin är den.

Mvh Åhman !
Har samma problem ibland. När jag varit och "rotat" i någonting med bilen, så kan den ibland få hög tomgång. C:a 17 - 2200rpm. Dock försvinner det av sig själv efter c:a 2km "normal" körning. Har inte kunnat "klura ut" vad det beror på, men sist det hände var när jag fick motorstopp. Glömde lägga i friläge när jag skulle ut och koppla av mitt släp. Den tog ett liter "skutt" och dog. när jag sedan startade var tomgången på c:a 2000rpm. När jag kom hem (efter 2,5km) var tomgången normal igen.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Har samma problem ibland. När jag varit och "rotat" i någonting med bilen, så kan den ibland få hög tomgång. C:a 17 - 2200rpm. Dock försvinner det av sig själv efter c:a 2km "normal" körning. Har inte kunnat "klura ut" vad det beror på, men sist det hände var när jag fick motorstopp. Glömde lägga i friläge när jag skulle ut och koppla av mitt släp. Den tog ett liter "skutt" och dog. när jag sedan startade var tomgången på c:a 2000rpm. När jag kom hem (efter 2,5km) var tomgången normal igen.

Mvh
Lennart
en fråga din bil verkar ju strulat ganska mkt du har inte provat med en annan bränslebox?
Har kollat på blocket på några, men det är aldrig samma Bosch nummer som på min. Jag vet inte om jag har en "speciell" box eftersom jag har en 16V motor. Det är ju en LH 2,4 UTAN lambda lampa. Det ska finnas någon form av "lista" om vilka boxar som "ersätter" varandra, men jag har inte lagt så mycket arbeta på att söka efter det. Den går ju trots allt (för det allra mesta) väldigt bra, om det inte hade varit för bränsleförbrukningen.

Mvh
Lennart
Skum bil jag har ^^
Nu går den helt normalt igen efter att tjejens farsa tittade lite på bränslereläet, inga fel på det alls men han värmde lite på det och satte tillbaks de. Den gick jätte bra på vägen då jag körde dit och även på vägen hem.
Kanske bara va luftmassemätaren som fått sig ett frispel när den nu får den luft som den visar med tanke på att ena vakuum slangen på gummi bälgen så hade ena "plastpinnen" lossnat lite från sin plats.
Men det är ingen som har någon humm om vad FS står för i motorn? Har ju en B230FS. Kan de vara något från Tyskland då den är importerad därifrån ?

Mvh Åhman !

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]