Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilket fett är optimalt att ha på glidpinnen när man byter bromsar? När jag läser gamla trådar i ämnet rekommenderas någon form av silicon fett men vilket? Många avråder mot att använda aluminiumpasta på pinnen så det tänkte jag avstå ifrån, men kan man ha det på gängorna eller skall man ha fett där också?

Sedan vad borde man smörja beläggen med?
dieselmagnus skrev:Du behöver inget fett på glidpinnen. Har bytt mycket bromsar men aldrig fett där har jag haft.
Klart att det ska vara lite silikonfett på glidpinnarna, annars får du byta bromsar ofta, likt dieselmagnus. Och det vill du väl inte?

B-temas duger gott :D .
Precis. Vaselin är inte bra till detta då det som föregående skrev så är det inte bra för gummidetaljer dvs tätningarna. Dom sväller och löses sedan upp. Dessutom är det inte värmetåligt. Det blir rinnande redan vid ca 40 grader. Inget bra råd ifrån en mekaniker, han borde veta bättre.
Loppan78 skrev:... Inget bra råd ifrån en mekaniker, han borde veta bättre.
Absolut inte. Det "lustiga" är att det även stå vaselin i Haynesmanualen...

Enligt Volvos manual står det "Smörj styrpinnarna med fett, detaljnr. 1161325-4". Detta lär visst vara ett siliconfett. Kan ju inte kosta en förmögenhet om man dessutom kan spara huvudvärk på att slippa kärvande pinnar och snedslitna bromsar.

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]