Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kwamex
Så, jag är 21 år gammal och har innan haft en Citroen C5 som krånglade otroligt mycket - kopplade in en baslåda och bakdörrarna gick i baklås och bagageluckan hoppade upp konstant efter det...... Sålde den iaf efter ett halvår och gick back 16 000

Vill nu ha en bil som INTE krånglar så mycket, och förlitar mig på S60 som är otroligt snygga.
Men vet inte riktigt vad jag ska köpa, vill ha en så krångelfri bil som möjligt till ett bra pris.

Det skiljer inte så mycket mellan 140 och 170HK i bränsleförbrukning väl? Hur är det med automat, krånglar de något eller ska jag hellre satsa på en manuell? Automat är ju otroligt bekvämt.

Sedan Turbo, ska jag försöka undvika det? Är ju en till sak som kan krångla då, gör turbo så att det blir billigare eller dyrare, hur mycket skiljer det?

Låt säga att det skiljer 10 000 mellan en som gått 18 000 Mil och en som gått 25 000, ska jag hellre lägga till 10 000 sek då? Låt säga att bilen kostar 40 000 och 30 000, procentuellt är det ju en enorm skillnad... Båda har full servicebok.

Hur som helst, just nu har jag hittat en Volvo S60 2.4T (199HK) Automat tiptronic som gått 28 000 Mil, regelbundet servad och allt det för 35000. Har allt jag vill ha - Automat, ljus inredning, dragkrok, RÖD färg... Men vet inte om man vågar, 28 000 mil, automat, turbo..

Vad säger ni?
av JohnB
Är nog lådan jag skulle oroa mig mest för på en sådan bil. Tidiga geartronic har väl inte bästa ryktet. Annars är framvagnen en svag punkt. Spjällhuset är också ett problem fram till my03. Jag har snart haft min S60 i 1år och visst har det varit lite pyssel men man åker riktigt fint i den. 2.4T är en mycket trevligare motor än de utan turbo då de är rätt trötta under 4k varv. Jag snittar min 2.4T AWD på 0.85 vid lugn arbetspendling men gillar man att gasa så kan förbrukningen dra iväg. Jag har iofs man låda så vad förbrukningen blir med aut törs jag inte spekulera i. Det Är i princip samma svagheter på samtliga P2 bilar så det finns rätt många köprådstrådar om du söker på forumet.

/John
av JohnB
Gällande din fråga om det bär sig att köpa en dyrare bil så är skicket ägarhistorik och hur den skötts viktigast. Så om det är 2 likvärdiga bilar med bra historik så ta den billigare och spara pengarna till reparationer. Alla bilar behöver repareras förr eller senare.

/John
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]