Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonaslindstrom
Hej på er! Nu är det så att min koppling ( förmodligen) har gett upp! Efter en nedväxling frikopplade inte bilen längre och pedalen känns trög när man trycker ner den. Har man en växel i och kör och trampar ner kopplingen rasslar det och låter lite otäckt från den.
Så nu ska jag bogsera hem bilen och börja skruva lös växellådan och undersöka lite vad som hän. Jag är väldigttacksam för alla tips och hjälp ni kan ge mig som kan underlätta kopplingsbytet.
Jag är tvungen att plocka av lådan underifrån med bilen upplyft på pallbockar. Har inte tillgång till motorlyft eller dyl.
Vad behöver jag tänka på? Vad behöver lossas och har ni några knep jag kan ta med mig?
Jag kommer att dokumentera projektet med bilder som jag lägger upp här sen!

Så hjälp mig nu!

/Jonas
vetten skrev:Visserligen på en 480 men det är lika bara att du har mera plats under huven.

http://web.comhem.se/eskoa/480/Kopplingsbyte.htm
Tack så jävla mycket "vetten"!
Jag hann inte med så värst mycket idag, var ju tvungen att röja undan i garaget så jag fick in bilen till att börja med.
Jag har bockat upp bilen och tagit loss vänstra drivaxeln. En bult genom spindelleden jävlades som fan och ödslade mycket tid! Jag hann även med att bygga en liten "ramp" som ska hålla upp motorn när jag lossar fästena.

Ska jag lossa bromsskivan och stagen också? Nästa steg blir att spänna upp motorn och lossa bultar och fästen så jag får loss lådan? eller måste jag ta bort höger drivaxel och det med?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av vetten
Ja, jag hoppas att det gav dej lite hjälp på vägen.
Esko är en höjdare på 400-serien och han har flera tips på sin sida, så kolla där.

Har själv hittills inte behövt göra detta jobb på någon av mina Volvo 400-bilar, men på massor av andra bilar som passerat under mitt billiv 8) Har blivit några under mina 45 år som körkortsinnehavare.

Tänk bara: Jag Kan. Jag Vågar. Jag Klarar Detta :-)-)

Lycka Till :-O)

HeHe :-)-)

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-