Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 246
Anledningen till denna fråga är, att nu när jag kört denna samt en "vanlig" D5 så märker jag att varvtalet på dessa bilar skiljer sig åt.
Vad har ni för varvtal på er XC70-D5 Automat 2008 vid 100 km/t ??

Tacksam för svar //
1968 rpm enligt volvo-specen. V70 D5 har 1834 rpm.

XCn har lägre utväxling vilket leder till högre förbrukning och surrigare motor på motorvägen.
Det är faktiskt svårt att förstå varför en XC70 D5 ska varva ung. lika mkt som en V70 T4 (att S60 T3 är ekonomiutväxlad, den varvar ännu mindre, kan man ju förstå, det är ju ingen packåsna) och väsentligt mer än en V70 2,5 FT... XC70 blir ju ändå ingen sportbil som man varvar ur på växlarna och vill ha en tätstegad låda till.../PH
perhall skrev:Det är faktiskt svårt att förstå varför en XC70 D5 ska varva ung. lika mkt som en V70 T4 (att S60 T3 är ekonomiutväxlad, den varvar ännu mindre, kan man ju förstå, det är ju ingen packåsna) och väsentligt mer än en V70 2,5 FT... XC70 blir ju ändå ingen sportbil som man varvar ur på växlarna och vill ha en tätstegad låda till.../PH
Precis, den är på tok för lågt växlad. 6:an orkar ju bra med 2000 kg släp bakom, när jag inte har släpet skulle jag vilja växla upp minst två växlar till. Ligger man på autobahn så varvar ju diselen på tok för mycket och utnyttjar inte vridet alls.

Kan inte se någon nackdel alls med högre utväxling, Vill man accelera hårt är det ju bara att växla ned om man tycker 6:an är för hög. Har man automat behöver man ju inte ens växla själv. :shock:
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av 246
Då stämmer det alltså..mycket märkligt. Nu kom jag precis på att den "vanliga" V70:n dessutom är en 163 hästars och blir
ännu mer förvånad över att den skulle varva mindre än XC70:n (185hk)
Kan det vara att automaten är identisk men att man vill ha lägre utväxling på de låga växlarna för att kompensera för mervikt och för det faktum att en XC mer kan förväntas rulla i skog och med släp? Alltså ändrar man slutväxeln vilket slår på alla växlarna. Det gör ju även att hoppet mellan växlarna blir "identiskt" med en vanlig V70. Det är ju ganska jobbigt att växla från en låg etta till en hög tvåa.
Nu vet jag inte om det är så att växlarna är identiskt växlade och att det bara är slutväxeln som skiljer, men det är ju en klart billigare lösning och därmed ett möjligt svar på frågan..
Förmodligen. En XC70 är ju växlad så att den rättså precis går i mål, alltså når maxvarv, vid det som också är toppfart. Min 850 Turbo var likadan, men den var ju heller inte gjord för att vara någon ekonomimodell. Där var det väl toppfarten man ville åt, här är det nog dragkraften. Men man drar ju ändå inte slåp i 200+, vanligtvis, så jag förstår inte riktigt heller. En sjuväxlad hade kanske varit det rätta, eller som på riktig terrängbil en tillsatslåda med hög- och lågväxel.
Enda gången man "behöver" en låg utväxling är ju om bilen antingen är sportig eller vridmomentstunn. XC70 D5 är vridstinn och osportig så varför inte växla den så att den t ex varvar 2000 i 135 på högsta växeln..? Det skulle funka/PH
av 246
Du har en poäng där..undrar också OM man kan lägga in mjukvara från en V70 till XC70 för att få en "tidigare växling"
(Förstår att vid slutväxeln blir det mer varv)
Vore gott att få slippa detta övervarvande.

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]

DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &[…]

Volvo on call

DU lär garanterat behöva programmera. &A[…]