Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klang
#669715
Hej,

Bil:
245 90 GLT/PKT
32000mil
B230F
Ej ABS.

Blir snart galen.

Började såhär:
Bromspedalen började kännas svampig (inte riktigt illa, men 50% pedalväg innan låsning)
Det gick ej att pumpa upp vacuum med avstängd motor
"Brake Failure" lampa lös.
Fick 30% sneddragning på framaxel
Fick 30% sneddragning på bakaxel

Efter lite tjat på besiktigningsgubben gick den iallafall igenom (30% är som bekant gränsen, men han var inte nöjd med pedalkänslan... vilket... ja, är givet.)

För några år sedan bytte jag:
Bromsslangar fram, bromsrör bak, bromsok bak.

Beslöt mig för att byta huvudcylinder (original har suttit där i 32000mil och 22år) kommit (beställt via KGK, dvs EJ biltema) så bytte jag den igår.
Tog inte många minuter att byta den, fina fisken tänkte jag.

Vilken tur att jag tog med mig bromsavluftaren från jobbet, dvs en som skapar 2kg övertryck och kontinuerligt fyller behållaren så man slipper springa och efterfylla hela tiden..

Men hur faaan jag än luftar är det luft kvar... Pedalen är sladdrig som sautan, värre än förut.
Det går att pumpa upp tryck med avstängd motor, den blir dock inte "stum" som hederliga 7/900 serien som jag luftat ett par hundra gånger..
Blir fan tokig.
Luftade 5L vätska igår, testade en miljard olika varianter. Både enligt Volvos gröna häfte (förvisso daterat 1976), men även enligt Haynes boken.
Hittade tillslut ett schema på nätet via mobilen, men inte den hjälpte heller.

Från volvos gröna häfte:
Bild

Har även luftat enligt:
Bild

Snart spränger jag bilfan i luften.

Framoken har jag provat att lufta på flera olika sätt. Öppna båda nedre nipplarna samtidigt (samma ok) Samt även att öppna båda sidor samtidigt, dvs ex. "båda ytter" följt av "båda inre"

Förbiser jag något i min sinnesförvirring?

Jobbat som mekaniker sedan 2005, men snart börjar jag i kassan på ICA, eftersom man tydligen inte är kapabel till att lufta en 240.
av 245an
#669757
hade du inte bytt huvudbromscylindern så hade jag nämt den ;)
men kan de va så att den e paj redan som ny? :O
efter som du inte fått up nå tryck!??
av osla
#669827
säger samma sak jag. huvudbromscylindern var det första jag tänkte på.

men jag har läst att vissa har problem att lufta deras 240, men mina 240is har alltid gått att lufta och då gör jag på det gammla hederliga sättet att en pumpar upp tryck och den andra öppnar nipplarna eftersom, börjar på höger bak sedan vänster bak sedan höger fram och sist vänster fram. det har alltid fungerat för mig
av 245an
#669911
osla skrev:säger samma sak jag. huvudbromscylindern var det första jag tänkte på.

men jag har läst att vissa har problem att lufta deras 240, men mina 240is har alltid gått att lufta och då gör jag på det gammla hederliga sättet att en pumpar upp tryck och den andra öppnar nipplarna eftersom, börjar på höger bak sedan vänster bak sedan höger fram och sist vänster fram. det har alltid fungerat för mig
aa testa detta sätt om du inte redan gjort det! ;)

ska man inte lufta fram först?
av osla
#669924
245an skrev:
osla skrev:säger samma sak jag. huvudbromscylindern var det första jag tänkte på.

men jag har läst att vissa har problem att lufta deras 240, men mina 240is har alltid gått att lufta och då gör jag på det gammla hederliga sättet att en pumpar upp tryck och den andra öppnar nipplarna eftersom, börjar på höger bak sedan vänster bak sedan höger fram och sist vänster fram. det har alltid fungerat för mig
aa testa detta sätt om du inte redan gjort det! ;)

ska man inte lufta fram först?
nej man ska börja lufta så långt ifrån huvudbromscylindern och så gå närmare och närmare
av 245an
#669961
osla skrev:
245an skrev:
osla skrev:säger samma sak jag. huvudbromscylindern var det första jag tänkte på.

men jag har läst att vissa har problem att lufta deras 240, men mina 240is har alltid gått att lufta och då gör jag på det gammla hederliga sättet att en pumpar upp tryck och den andra öppnar nipplarna eftersom, börjar på höger bak sedan vänster bak sedan höger fram och sist vänster fram. det har alltid fungerat för mig
aa testa detta sätt om du inte redan gjort det! ;)

ska man inte lufta fram först?
nej man ska börja lufta så långt ifrån huvudbromscylindern och så gå närmare och närmare
aha ;) kan va bra å göra rätt när man ska lufta ;) haha
av klang
#670078
Hej,

För att komma till avslut i denna punkt... så blev det ännu en garagekväll igår.

Provade först att lufta enligt "Volvos häfte", när detta inte fungerat brast det helt.
Jag tog loss samtliga bromsar och kontrollerade kolvar etc...
Se på fan, det visade sig att ena kolven i hö framok hade rostat ihop helt, detta medförde att skivan flexade.

Bytte detta bromsok (en historia för sig...) och smorde upp klotsar/belägg/kolvar så allt gled smärtfritt.

Luftade sedan återigen enligt Volvos Häfte, 2ggr.
Ja, inte fan blev det bra.
Luftade sedan efter det lösa bladet (även det bifogat i första posten).
Inte en antydan till luft någonstans.

Efter detta kändes pedalen fortfarande "slapp", men med avstängd motor stämde det enligt Volvos gröna häfte för hur långt slag det fick vara för att vara godkänt (6cm).
Då (dels för att klockan var 23:30) slängde jag på hjulen och funderade noga var närmaste sjö kunde finnas för att begrava detta as till bil.

Men när jag provkörde så blev bromsarna som genom ren magi helt perfekta.
Jag vet inte varför, och jag tänker inte reda ut det.

Som tips för framtida luftare där det strular... blir det vettigt tryck med motor avstängd. - Ta en provrunda.

Jag har aldrig behövt göra det förut... men tydligen behövdes det nu.

Tack till alla som kom med tips!
Användarvisningsbild
av Hygglo
#670310
Hmm är inte pedalen/bromsen självjusterande på dessa bilar? isåfall så är det ju kanske nödvändigt att köra en sväng för att den ska justera till sig?
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]