Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svmh906
Undrar alltså ifall man bör ha bilen i garaget på vintern med tanke på vägsalt och rost. Om man nu har bilen i garaget, hur varmt bör man ha för att slippa rost? Fick ej in förra bilen i garaget på några år pga allt bråte. Körde med motor och kupevärmare de på vintrarna, bilen stod ute, funkade rätt bra. Har hört någonstans att om man ska ha bilen i garaget på vintern ska det vara ordentligt varmt så att bilen hinner torka ordentligt. Kör till och från jobbet varje dag på saltade vägar på vintern. Bor i Mälardalen. Kan det vara så att bilen mår bäst ur rostsynpunkt om den står ute på vintern om man kört på saltade vägar?
av Provocative
Skiten på bilen smälter o lägger sig på golvet o sedan ångar det upp på bilen. Det i kombination av salt blir mumma för rosten.
Håller med. Låt bilen stå ute på vintern. Inne på sommaren så slipper man att solen plågar bilen.
av svmh906
Provocative skrev:Skiten på bilen smälter o lägger sig på golvet o sedan ångar det upp på bilen. Det i kombination av salt blir mumma för rosten.
Håller med. Låt bilen stå ute på vintern. Inne på sommaren så slipper man att solen plågar bilen.
Vattnet från sörjan som rinner av från bilen kommer att dunsta men salt o annat ligger nog kvar på golvet. Har funderingar på att eventuellt köra en avfuktare i garaget ifall jag ska ha bilen där (Länk till avfuktare jag tänkte mig: http://www.woods.se/avfuktare/ds12/). Gissar att den skulle torka bort fukten väldigt snabbt. Skulle det här kunna vara bra? Men stor del av saltet sitter väl kanske kvar på bilen ändå. Sen nästa dag får man väl ännu mera saltsörja på bilen...
av svmh906
Thomas J skrev:Tyvärr räcker det nog inte med en avfuktare, du får stänga av värmen i garaget och ha kallgarage :D .
Asch då. Tänkte att ifall man har ganska hög värme samt avfuktning så mår bilen bäst, men men... Ingen annan som har åsikter/erfarenheter om det här?
Användarvisningsbild
av Knight8806
Ska bilen användas varje dag? Om ja, så bör du parkera bilen ute (helst under en carport). Du bör använda motorvärmare och eventuellt en kupévärmare. Anledningen till varför du inte ska parkera i varmgarage vintertid är att rostbildningen påskyndas under värme. Detta utgör en perfekt miljö för snön och saltet att åsamka rost.

Ska bilen ställas av under längre tid? Om ja, så bör du parkera i varmgarage. Med ordet varm menar jag då givetvis inte bastutemperatur, utan 12-14 C. Helst ventilerat, batteriladdare och dra ner rutorna någon centimeter så att det inte bildas kondens i kupén

Punkt!
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Ska bilen stå hela vintern rekomenderar jag, isolerat garage med fullgod ventilation, nogrann tvättad bil, rutorna nervevad nån cm som föregående skrev, torrboll i kupén, full tank soppa, underhållsladd av batteriet nån gång under perioden samt ställ bilen på ett par odugliga hjul
av svmh906
Knight8806 skrev:Ska bilen användas varje dag? Om ja, så bör du parkera bilen ute (helst under en carport). Du bör använda motorvärmare och eventuellt en kupévärmare. Anledningen till varför du inte ska parkera i varmgarage vintertid är att rostbildningen påskyndas under värme. Detta utgör en perfekt miljö för snön och saltet att åsamka rost.

Ska bilen ställas av under längre tid? Om ja, så bör du parkera i varmgarage. Med ordet varm menar jag då givetvis inte bastutemperatur, utan 12-14 C. Helst ventilerat, batteriladdare och dra ner rutorna någon centimeter så att det inte bildas kondens i kupén

Punkt!
Rostbildning påskyndas vid förhöjd RF, inte vid förhöjd temperatur. RF höjs när slasket smälter men avfuktas bort direkt m h a en avfuktare tänkte jag. Kanske inte blir bra ändå då ytor med saltsörja värms upp om och om igen. Blir nog motor och kupévärmare i vinter igen. Kanske att jag kör in bilen vissa väderlekar. Carport är bra för att slippa borsta av snön, kanske finns andra fördelar?
Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Skaplig tvätthög det skulle bli, jag sni[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]