Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tombac
hej

jag undrar hur mycket en generator ska ge i tomgång.? har en c70-00 2.0T.
För när jag mäter efter 10 min tomgång på batteriet och batterikablarna så kommer siffran 11,6 volt upp,själv tycker jag det låter lite. Laddas batteriet nånting överhuvetaget då.För jag tycker jag får ladda det 1 ggr per månad med laddare iaf och då kör inte jag mycket.
Om det är dåligt kan det vara laddningsregulatorn eller laddningsrelä om det finns eller själva generatorn,kan man se det på nåt sätt ?

MVH
tommy
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att ladda ett batteri en gång i månaden då bilen inte används mycket är väl rätt normalt. Det finns ju elektronik som alltid drar lite ström, t ex klockan.

11.6v är dock lågt. Ett friskt (uppladdat) batteri ligger på ca 14v mellan polerna, med motorn avstängd, och mellan 13-13.5v på tomgång.
Användarvisningsbild
av taxi
Mitt batteri har de senaste tre åren legat på 12,5 volt utan problem, men på tomgång borde du ha mer.
av tombac
okej..aa åker ca 5-6 resor turochretur mellan 2-8 mil per resa.. när jag mätte bara batteriet ute ur bilen så fick jag 12,4 v ungefär om jag minns rätt så batteriet verkar vara bra..så jag funderar på laddningsregulatorn eller kolet i generatorn..Eftersom jag har lästa nånstans att 11,6 v från generatorn skulle tydligen vara lågt.
av ingvat
Kör en liten runda.
Mät nu utan att ha stängt av motorn.
Jag anser att nu bör man ha 13.8 - 14.3 v
Direkt efter start kan det ta ett tag innan batteriet visar fullt.
Kolla batteriet också.
Jag har köpt en batteritestare på Biltema.
Den avslöjar direkt och inte så dyr heller.
Den kan dessutom vara inkopplad före och efter test så man ser generatorspänningen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta loss spänningsregulatorn och kontrollera kolen, kontrollera också att alla kablage och anlutningar till generatorn är hela respektive fria från ärg.
Ett fullt friskt nyladdat batteri bör mäta c:a 12,7 Volt, bärjar det krypa under 12,5 Volt så kan kallstartegenskaperna bli dåliga. Med bra kol och en fungerande laddregulator bör spänningen med motorn igång ligga runt 14 Volt.

Mvh GK
av tombac
hej
Nu tänkte jag testa bilen idag och körde 1 mil utan några problem,men sen kom det tillbaka död hastighetsmätare,lampor lyser och radion dör.Sen när jag var ca 1km ifrån mitt hem så gick det inte och gasa.Hade jag 2:an eller 3:an i så kom bilen bara upp till 2000 varv och ca 40km/t,hur mycket jag än gasa gick den inte mer.sen när det blev rött ljus och jag gick på tomgång så brummade bilen som en traktor nästan fast lågt ljud. Kom hem precis till parkeringen så dog bilen,testade och starta bilen men gick inte.Mätte batteriet och det visade 9,7 V.
Frågan är: kan generatorn vara helt död så han inte klarar av och ladda batteriet och bilens elgrejor gick på batteriet istället. Eller kan batteriet vara helt dött och behövs byta? tänkte iaf testa batteriet hos återförsäljaren.

Men jag förstår inte alla fel..ingen hastihetsmätare,radion dör,ac funkar inte och lampor lyser (ABS,SRS,antisladdsystemet)

ps.jag laddade batteriet fullt igår natt med laddare.

mvh
av tombac
OBS

jag mätte batteriet på mellan 1500-2000 varv då fick jag 9,89 V och precis efter bilen dog så mätte jag batteriet och fick 9,7 V.
av startmotorpunktse
Byt batteri, det är slut. Även om du kan ladda upp det har sulfateringen startat vilket gör att du aldrig kan få upp batteriet till 100% igen.

Efter du har bytt batteri ska du mäta laddningen över polerna på batteriet, allt under 14.3V gör att batteriet inte laddas upp till 100%. Ligger spänningen mellan:
12-13V är generatorn trasig
13-13.6V generatorn trasig men laddar cirka 30%, diodfel i generatorn
13.7V-14+V, generatorn är hel men du har ett spänningsfall i kablar mm alternativt är det korrosion i generatorn.

Generatorn kan naturligtvis vara hel utan att den laddar, då har du fel i kablar eller laddningslampa. Enklast är att testköra generatorn hos någon bilelektriker.

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]

1 liter på 75 mil låter ju inget vidar[…]