Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Skall byta däck på min XC 60 MY09 och blev lite orolig.
Tänkte bara byta fram och till annat fabrikat än som sitter bak. (Från Continental runt om till Michelin fram )

Är det en risk med detta med tanke på fyrhjulsdriften?
Vi pratar om samma dimension 235/65 17 104V.

Bilia ville byta alla fyra när jag ringde dem men eftersom de där bak har mycket kvar känns det som pengarna i sjön.
Tänkte att de vill väl säkert tjäna mer pengar så jag ringde en däckfima som sade att så länge jag har lika däck på samma axel är det inga problem.

Jag vill ju inte råka ut för haldex eller automtväxellådehaveri. Vet att det var känsligt i fyrhjulsdriftens barndom men har ingen aning om hur det är idag.

PS Borde det inte vara samma problem idag förresten då jag har fina conti bak och helt nedslitna fram. Det borde ju också ge en skillnad i rullomkrets.
gustavlund skrev:PS Borde det inte vara samma problem idag förresten då jag har fina conti bak och helt nedslitna fram. Det borde ju också ge en skillnad i rullomkrets.
Ja, det var "farligt" förr i tiden. Om bakdäcken är större roterar de långsammare och då låg viscokopplingen på hela tiden.

Jag har sån "tur" att alla fyra däcken är lika dåliga, så jag har beställt en komplett uppsättning.
Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]