Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svenne
Vilken låda är att föredra i en Volvo V70 årsmod. -00, -01 om den börjar ha 20 000 mil i glaset? Är i beredskap att köpa en V70N, men är lite tveksam till den japanska automatlådan. Är det nån som har erfarenhet av denna låda? Eller måste jag välja en tråkig manuellväxlad V70.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså själv tycker jag, kör man mycket i innerstan så kan automat vara skönt...men kör du mycket långa sträckor så kan du ha manuell ju...jag tycker det är roligare med manuell men skönare med automat :D , sedan har du steptronic också som du kan titta på ...liten känsla av manuell och det är en automat...vad har du kört tidigare !?
Användarvisningsbild
av svenne
Nu för tillfället kör jag manuell, och det jag kör är mest korta sträckor till och från arbetet med en hel del stadskörning. Och det är stökigt och jobbigt med manuell låda, kan jag säga.Hur är hållbarheten på automatlådorna, har sett en del annonser där de har bytt automatlådan?
av boeder
svenne skrev:Nu för tillfället kör jag manuell, och det jag kör är mest korta sträckor till och från arbetet med en hel del stadskörning. Och det är stökigt och jobbigt med manuell låda, kan jag säga.Hur är hållbarheten på automatlådorna, har sett en del annonser där de har bytt automatlådan?
"Har sett en del annonser där det bytt ......." Det säger ingenting om automatlådan. Enda anledningen är att folk är skeptiska p.g.a tidigare erfarenheter som för t ex.15-20 år sedan, hur många annonser av hur många bilar som är sålda med automat har bytt låda. Att den drar mer bränsle och har högre skatt är ju givit men det är det klart värt. Skaffa automat inget att ångra.
Användarvisningsbild
av CarMan
på vårt distrikt buter vi sällan automatlådor, men man hör ju dom från storstäderna som med jämna mellanrum får byta automatlåder på taxibilarna, när dom rullat bortåt 40-50 000 mil, men det är ju långt ifrån på alla bilar & en taxi sliter ju enormt på låden!.

köp en automat!
Vi har haft det uppe tidigare & resultatet bir alltid det samma, alla som engång haft nytare bil med automatlåda köper ladrig nått annat, medans dom som kör manuell vill ha det, med förklaring att det är roligare.
vad är det som är så roligt med att trycka ned vänsterfoten i varenda korsning ?
Användarvisningsbild
av Nicke73
Håller med om automat.
Har själv kört med det i 10 år ca, blev tvungen att köra manuell i jobbet i ett halv år o intalade mig själv att det är ju inte så dumt, tröttnade o saknade automaten efter en vecka.

/Nicke
Användarvisningsbild
av VS60
Säger bara som det är automat…
Det är inget fel att ha den, har kollegor på arbete som sagt att det är bara käringar som kör med automat, idag de kör själv automat.

Hade hänt att ibland saknar manuell låda, hade låne bil för ett tag sen i 1vecka tröttnade på den efter första dagen…
av NCR
Hade jag vetat hur kass känsla den manuella lådan har hade jag valt en automat, men tyckte att det var dyrt och drog mer soppa så jag snålade, så nu sitter man här med sin rasslande växelspak och o-exakta lägen. *suck*
av vandenhoogen
Kör på automat...det är bara en tidsfråga tills det inte längre finns manuella lådor...usa har fattat för längesen.

"Vadå oljud, jag hör ingenting?" -Min mekaniker.....Ja de är väl typiskt...suck
Användarvisningsbild
av farmerswalk
På tal om automat... Min V70 2.4T -01 "hugger" i växeln när jag lägger i driven. Det tar nån sekund sen rycker det till i bilen när växeln går i. Inte alltid men nån gång ibland. Detta har lett till att man inte vågar röra gasen innan växeln går i. Annars växlar den jättefint när man kör. Gjorde uppdatering men tyckte inte det blev nämvärt bättre.

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]