- fre 27 jul 2012, 21:10
Hej! Jag har också en Volvo S80 med ljus beige inredning och hade samma problem. Jag har genomfört detta ett par gånger med bra resultat.
Jag skaffade en ångtvätt på Clas Ohlsson, ser ut som en dammsugare. Det skall vara en ångtvätt med relativt bra kapacitet. Jag sprayade lätt med sån där köksrengöring eller allbright (se nedan), naturligtvis en med klar vätska. Inte speciallt mycket, bara några sprayningar.
-Tog min ångtvätt med ca 2 cm munstycke och körde systematiskt över precis hela (tyg-) ytan. så mycket så att den blev genomfuktig, men ej plaskvåt.
-Därefter tog jag en våtdammsugare utan munstycke, slangen direkt mot tyget och sög upp fukten. Långsamt och systematiskt, Kanske i 10 - 15 minuter på sittdynan. Vattnet som samlas upp är mörkbrun sörja, fasten man tyckte att det var bara några fläckar.
-Tog därefter en bra handuk och torkade maximalt.
-Därefter fick bilen stå och torka ett dygn, med värmefläkt. Har man luftavfuktare kan man stoppa in den i bilen, det ger bästa resultat.
Det viktigaste är att behandla hela dynan, jag försökte först göra en del punktinsatser, det leder bara till förflyttad smutring. Jag blev nöjd och har gjort det flera gånger. Skall man exemplevis ej behandla nackstöden skall dessa plastas in. Har även använt en rengöringsvätska som jag tror heter Allbright men kallas för "Ruggan". Sätet blir som nytt, garanterat.