Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreashagg
Hej. Jag har haft krångel med min 460 (-95a) i närmare ett halvår. Till en början startade den inte om det var fuktigt eller kallt ute, men nu startar den inte alls såvida jag inte haft i motorvärmaren i flera timmar. Då den är varm och startar går den dock som en dröm.
Den verkar inte tända, vi såg i alla fall ingen gnista då vi testade förra veckan.
Jag har bytt följande delar utan framgång.
* tändstift
* tändkablar
* fördelarlock
* rotor
* tändmodul
* tempgivare.
Jag hittar inga skadade/trasiga/lösa kablar.
Jag är nära en skrotning nu, men då den bara gått 12500 mil känns det lite surt.

Alla tips uppskattas, men jag ber att ni lägger det på en enkel nivå då jag inte är det minsta kunnig inom detta. :)
Användarvisningsbild
av vetten
Tycker att det låter lite som det universalfel som ofta visar sej på denna modell och det stavas OXID. Jag skulle testa att göra rent alla kontaktstycken som går att hitta, använd riktig elektronikrengöringssprej och försök att komma åt och skrapa rent också om möjligt, sen är det bra att skydda kontakterna med lågtemperaturfett för att motverka ny oxid.
Glöm inte att kolla upp alla jordpunkter också.
Lycka till.
av Andreashagg
Det är mycket möjligt. Vi har försökt kolla kontakterna, men ska gå igenom den noggrannare en gång. Hur fungerar det att den plötsligt startar jätteenkelt då den är varm?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När bilen är varm är allting utvidgat vilket ger större chans till kontakt.

Mvh GK

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]