- tor 26 jul 2012, 21:44
#665508
Hallå
Är som sagt en ny ägare till en v70n OR års 02.
Det har hänt tre gånger totalt att bilen har dött under under färd när jag har tryckt ner kopplingen, inför en rondell tex (det hände dom gångerna iaf har inte hänt någon annan gång). Varvtalet dippar ner och stannar några millisekunder på normal tomgång för att sedan dippa ner mer och dö. De två första gångerna gick det att starta bilen direkt, mendans nu senast så tog det en liten stund. senaste gången så var sambo och dotter med och vill verkligen inte att detta ska se så jag behöver all hjälp jag kan få. Det händer inte alla gånger, men man blir orolig att det ska hända varje gång. Tråkigt att det händer för att jag köpte bilen i tisdags.
Hur som helst, bilen är chippad, troligtvis av bsr, förra ägaren visste inte. Bilen har även en öppen dump (vet att det finns folk som säger skarpt ner och det finns lika många som säger att det går bra, har tänkt att byta till en hybrid dump senare), nuvarande dump har inte suttit länge alls och bilen har öppet filter och sportavgassystem. Jag har kollat felkoder med vida men den visar inga relevanta felkoder (det kan ju vara något som inte lägger någon felkod). Bilen varnade idag också för låg batterispänning, så jag har ett annat fräsch batteri som står på laddning nu (den har stått oanvänt ett litet tag) som jag ska prova med. Jag vet inte om det kan vara något med batteriet att göra men eftersom att ett dåligt batteri i en rätt så modern bil kan ställa till skumma problem. jag ska kolla felkoderna imorgon igen.
Ska även kolla ifall dumpen kärvar i öppet läge. Borde inte vara någon slang som sitter löst eller så för då borde detta ske hela tiden tycker man.
Funderar på om det kan vara vevaxelgivaren som spökar, men jag vet som sagt inte. Behöver hjälp med vart man ska börja felsöka nånstans
Jag vill verkligen inte att bilen ska stanna som den gjort, speciellt inte med sambo och barn i bilen. Jag är fruktansvärt nöjd över bilen annars, går som en klocka.
Kan man kolla ifall bilen drar tjuvström? isåfall hur jag det med multimetern?
En annan sak är att hela kombi instrumentet visar lite fel, någon har bytt ut tavlorna till blåa och inte fått nålarna rätt. Går detta att kalibrera med via via DIM uppdatering eller görs detta manuellt? Har kollat här att vissa pillar ner nålen, men jag har även hört att andra drar ut nålen och kör bilen tills bältes påminnaren precis börjar låta och sätter tillbaka nålen. Vågar man pilla ner nålen, det är ju rätt känsliga motorer i dom där. När motorn är varm står tempmätaren rakt upp eller i strecket efter mitten?
Vore jätte tacksam om man kunde få lite ledtrådar och tips på vad som gör att bilen dör ibland, kombiinstumentet är inte lika viktigt men vore kul om man kunde få hjälp med det med
MVH GR8
Är som sagt en ny ägare till en v70n OR års 02.
Det har hänt tre gånger totalt att bilen har dött under under färd när jag har tryckt ner kopplingen, inför en rondell tex (det hände dom gångerna iaf har inte hänt någon annan gång). Varvtalet dippar ner och stannar några millisekunder på normal tomgång för att sedan dippa ner mer och dö. De två första gångerna gick det att starta bilen direkt, mendans nu senast så tog det en liten stund. senaste gången så var sambo och dotter med och vill verkligen inte att detta ska se så jag behöver all hjälp jag kan få. Det händer inte alla gånger, men man blir orolig att det ska hända varje gång. Tråkigt att det händer för att jag köpte bilen i tisdags.
Hur som helst, bilen är chippad, troligtvis av bsr, förra ägaren visste inte. Bilen har även en öppen dump (vet att det finns folk som säger skarpt ner och det finns lika många som säger att det går bra, har tänkt att byta till en hybrid dump senare), nuvarande dump har inte suttit länge alls och bilen har öppet filter och sportavgassystem. Jag har kollat felkoder med vida men den visar inga relevanta felkoder (det kan ju vara något som inte lägger någon felkod). Bilen varnade idag också för låg batterispänning, så jag har ett annat fräsch batteri som står på laddning nu (den har stått oanvänt ett litet tag) som jag ska prova med. Jag vet inte om det kan vara något med batteriet att göra men eftersom att ett dåligt batteri i en rätt så modern bil kan ställa till skumma problem. jag ska kolla felkoderna imorgon igen.
Ska även kolla ifall dumpen kärvar i öppet läge. Borde inte vara någon slang som sitter löst eller så för då borde detta ske hela tiden tycker man.
Funderar på om det kan vara vevaxelgivaren som spökar, men jag vet som sagt inte. Behöver hjälp med vart man ska börja felsöka nånstans
Jag vill verkligen inte att bilen ska stanna som den gjort, speciellt inte med sambo och barn i bilen. Jag är fruktansvärt nöjd över bilen annars, går som en klocka.
Kan man kolla ifall bilen drar tjuvström? isåfall hur jag det med multimetern?
En annan sak är att hela kombi instrumentet visar lite fel, någon har bytt ut tavlorna till blåa och inte fått nålarna rätt. Går detta att kalibrera med via via DIM uppdatering eller görs detta manuellt? Har kollat här att vissa pillar ner nålen, men jag har även hört att andra drar ut nålen och kör bilen tills bältes påminnaren precis börjar låta och sätter tillbaka nålen. Vågar man pilla ner nålen, det är ju rätt känsliga motorer i dom där. När motorn är varm står tempmätaren rakt upp eller i strecket efter mitten?
Vore jätte tacksam om man kunde få lite ledtrådar och tips på vad som gör att bilen dör ibland, kombiinstumentet är inte lika viktigt men vore kul om man kunde få hjälp med det med
MVH GR8