Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#665508
Hallå

Är som sagt en ny ägare till en v70n OR års 02.

Det har hänt tre gånger totalt att bilen har dött under under färd när jag har tryckt ner kopplingen, inför en rondell tex (det hände dom gångerna iaf har inte hänt någon annan gång). Varvtalet dippar ner och stannar några millisekunder på normal tomgång för att sedan dippa ner mer och dö. De två första gångerna gick det att starta bilen direkt, mendans nu senast så tog det en liten stund. senaste gången så var sambo och dotter med och vill verkligen inte att detta ska se så jag behöver all hjälp jag kan få. Det händer inte alla gånger, men man blir orolig att det ska hända varje gång. Tråkigt att det händer för att jag köpte bilen i tisdags.

Hur som helst, bilen är chippad, troligtvis av bsr, förra ägaren visste inte. Bilen har även en öppen dump (vet att det finns folk som säger skarpt ner och det finns lika många som säger att det går bra, har tänkt att byta till en hybrid dump senare), nuvarande dump har inte suttit länge alls och bilen har öppet filter och sportavgassystem. Jag har kollat felkoder med vida men den visar inga relevanta felkoder (det kan ju vara något som inte lägger någon felkod). Bilen varnade idag också för låg batterispänning, så jag har ett annat fräsch batteri som står på laddning nu (den har stått oanvänt ett litet tag) som jag ska prova med. Jag vet inte om det kan vara något med batteriet att göra men eftersom att ett dåligt batteri i en rätt så modern bil kan ställa till skumma problem. jag ska kolla felkoderna imorgon igen.

Ska även kolla ifall dumpen kärvar i öppet läge. Borde inte vara någon slang som sitter löst eller så för då borde detta ske hela tiden tycker man.

Funderar på om det kan vara vevaxelgivaren som spökar, men jag vet som sagt inte. Behöver hjälp med vart man ska börja felsöka nånstans

Jag vill verkligen inte att bilen ska stanna som den gjort, speciellt inte med sambo och barn i bilen. Jag är fruktansvärt nöjd över bilen annars, går som en klocka.

Kan man kolla ifall bilen drar tjuvström? isåfall hur jag det med multimetern?

En annan sak är att hela kombi instrumentet visar lite fel, någon har bytt ut tavlorna till blåa och inte fått nålarna rätt. Går detta att kalibrera med via via DIM uppdatering eller görs detta manuellt? Har kollat här att vissa pillar ner nålen, men jag har även hört att andra drar ut nålen och kör bilen tills bältes påminnaren precis börjar låta och sätter tillbaka nålen. Vågar man pilla ner nålen, det är ju rätt känsliga motorer i dom där. När motorn är varm står tempmätaren rakt upp eller i strecket efter mitten?

Vore jätte tacksam om man kunde få lite ledtrådar och tips på vad som gör att bilen dör ibland, kombiinstumentet är inte lika viktigt men vore kul om man kunde få hjälp med det med

MVH GR8
#665519
Dippning på tomgång är typiskt problem som orsakas av spjället. Behöver inte vara så i ditt fall men det är MÅNGA som råkat ut för exakt samma sak. Kan dels bero på att det är smutsigt, då fungerar det inte ordentligt, eller så är det helt enkelt slitet.
#665527
bensinskalle skrev:Dippning på tomgång är typiskt problem som orsakas av spjället. Behöver inte vara så i ditt fall men det är MÅNGA som råkat ut för exakt samma sak. Kan dels bero på att det är smutsigt, då fungerar det inte ordentligt, eller så är det helt enkelt slitet.
Satt och googlade lite och fick samma svar på andra v70 dock inte v70n, men det kan vara värt att prova. Kan man ta vilket spjäll som helst från v70n? Typ från en facelift, vet att det ska programmeras på nytt.
#665646
Nej du måste ha ett likvärdigt spjäll. Du kan inte bara ta något. Du måste hålla dig till spjäll mellan 00-02 efter det kom de nya spjällen ifrån Bosch och det kan du tyvärr inte sätta in. Det finns firmor som renoverar spjället åt dig.
#665673
Jag har fått veta att det går att ta den förbättrade spjället (gula) men att en programmering krävs. Vad kostar en renovering, ev vad görs? Byts spjällgivare och får den en ordentlig rengöring. Eftersom mitt problem inte händer varje gång så tror jag att en rengöring kan göra susen.

Jo dumpen fungerar bra, finns folk som säger att de går men lika många säger att inte går. Dumpen sitter
mellan spjället och ic. Sitter en adapter på röret som fästes på och där sitter dumpen.
#665707
Nä, just senaste gången så bromsade jag och sen så fick jag bromsa ännu mer för att framförvarande bil kände för att stanna trots att det inte kom någon bil, då hade jag bara bromsat och sen frikopplat, inte nuddat gasen. Jag skulle gärna vilja ha den öppna dumpen, går det att justera in dumpen så den fungerar bättre, alltså så att inte bilen dör, om det nu är dumpen. Vill gärna ha det härliga pysljudet, men vill samtidigt inte leva med att bilen dör, skulle en annan dump fixa problemet? Är inne på att skaffa en hybrid dump, men om du rekommenderar en annan ej original dump så gör de :)
#665943
det bästa är väl en hybrid dump.. har inte testat det själv men hört att det ska fungera rätt bra.
hade öppen dump på min s60 2,4t och den justerade jag med brickor. fick det att fungera riktigt bra. dog endast om jag gasade sen frikopplade precis efter han dumpat.
#665965
De beror helt på vad du vill ha för ljud, men det absolut bästa är ju återcirkulerande dump (alltså samma som original). Sätter man på öppet luftfilter får man då kvitter ;)


Grejen med öppen dump är att den lurar styrsystemet. Luften passerar ju genom lmm:en, och dumpar man så försvinner luft ur systemet som motorn räknar med att få i sig. På modernare bilar som dessa har man fuelcut, alltså bilen slutar spruta in bensin vid motorbroms, så även fast luft pyser ut så spelar det ingen roll eftersom motorn ändå inte sprutar in någon bensin. Så så långt fungerar det ju. Men åker man låt säga att man släpper halva gasen efter att ha accelererat lite, då sprutar motorn fortfarande in bensin men dumpen öppnar och då kommer motorn gå fett.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]