Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jocke S. skrev:Jag har en 18 år gammal Volvo 855 GLT med automatlåda. Bilen är från modellår -94 och har rullat över 33500 mil. Bilen är i brukskick!

Frågan är hur mycket pengar det är värt att lägga ner på reparationskostnad på denna kärra?
Vad menar du? Vad ska repareras? Är nåt ens trasigt?
Jocke S. skrev:Jag har en 18 år gammal Volvo 855 GLT med automatlåda. Bilen är från modellår -94 och har rullat över 33500 mil. Bilen är i brukskick!

Frågan är hur mycket pengar det är värt att lägga ner på reparationskostnad på denna kärra?
Beror på hur man ser det. Trivs du med bilen och helst vill ha den kvar så får du se reparationerna som driftskostnader och jämföra vad en nyare bil som kanske också drabbas av fel kostar dig. Det är nog bara du själv som till syvende och sist kan bedöma vad det är värt att behålla bilen.

Om du däremot börjat tröttna på bilen så kan det vara lika bra att byta.

Mvh GK
Ägde tidigare en Toyota Corolla -99 som var genomrutten i trösklarna och stötdämparna runtom läckte olja och behövde bytas. Kändes inte alls kul på den bilen då man var livrädd på motorvägen av allt ljud och vingel i 120 km/h. Sålde den istället.

Äger nu en S70 -00 som är ljusårs skillnad i komfort som jag värdesätter eftersom jag allt som oftast brummar motorväg och längre sträckor. Efter två månaders ägande brakade styrväxeln ihop och behövde bytas, en kostnad av 10 000,- dvs. en tredjedel av vad jag betalade för den, men eftersom jag gillar bilen och kommer köra vidare med den så kändes det ändå värt det, om än jävligt tråkigt...
Även om bilen är rostig kan man laga :wink: Men rost är väl det som får dom flesta att dumpa sina bilar, antingen genom försäljning eller skrotning.

Hur mycket det är värt att laga en bil för... Det beror ju som sagt helt på. Jag la ner ungefär 50k på min 945GL -92 bara hos volvo.
Sen tillkom ytterligare för rostlagning av skärmkanter, däck, service och övrigt.
I övrig ingår ljudbygge för ~8k, "styling" (blinkers, vinge osv), omlackering (försäkringsjobb, men blev dyrt iaf) osv osv.

Fick jag tillbaka något av det vid försäljning? Knappast. Ångrar jag att jag spenderade så mycket på den bilen? Absolut inte.

Men som sagt, beror ju på. Vissa skiter ju i hur deras bilar ser ut bara dom går, andra tycker det är kul att fixa upp sina bilar och ta hand om dom.
Jag tillhör ju kategorin som gillar att skruva och pilla. Önskar bara jag hade mer tid och bättre "verkstad" :roll:
Jag vet att jag kanske borde undersökas men jag jag tycker att det är kul att skruva och att uppleva njutningen när något blir fungerande eller fint igen. Många tycker nog att jag lagt ut alldeles för mycket på mina 240 men som sagt det är min hobby och det är kul att ha fina bilar.

Har man dock en bil som ren bruksbil så kommer ju saken i ett annat läge men om du tycker att du trivs med bilen och att den är fin i övrigt så tycker jag att summan är rimlig, men som sagt bara du kan avgöra.

Mvh GK
För att svara Jocke S: Eftersom bilen är en automat gör det ingenting att bakre vevaxeltätningen läcker, det ju finns ingen koppling som blir oljeindränkt och hugger och drar. Bilen drar olja men allt går inte via vevaxeltätningen, en hel del går säkert ut via slina ventilstyrningar, så att byta vevaxeltätning hjälper bara delvis. Jag föreslår byte av olja till något kvalitetsmärke och högre viskositet än du har idag tex 10W-40 alt 15W-40. Om du trivs med bilen, behåll den och kolla oljan ofta.........
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]