Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe740
Hej alla!

Jag vill minnas att en Volvomekaniker sagt till mig för många år sedan att när man använder motorvärmare kokar små små mängder av kylarvattnet bort. Därför kan ett helt tätt system behöva fyllas på någon gång om året. Någon annnan som känner igen detta?

Mvh Tobbe
av Droopy
någon dec el två kanske går i en gång per år men i princip är ju ett kylarsystem slutet, att det skulle koka pga en motorvärmare tror jag dok inte, snarare kan det säker avdunsta en mindre del med tiden.

Jag har då väldigt sällan fyllt på ett kylarsystem i någon av mina bilar, kanske ett par dec om året, som sagt.
av Tobbe740
Droopy skrev:någon dec el två kanske går i en gång per år men i princip är ju ett kylarsystem slutet, att det skulle koka pga en motorvärmare tror jag dok inte, snarare kan det säker avdunsta en mindre del med tiden.

Jag har då väldigt sällan fyllt på ett kylarsystem i någon av mina bilar, kanske ett par dec om året, som sagt.
Tack för svar. Ja mer är det inte frågan om. Jag bytte kylare, slangar m.m. i fjol och nu börjar nivån närma sig min. Jag fyller på & tutar och kör.

Mvh Tobbe
av Rådlös
Varmt vatten dunstar naturligtvis bort lättare än kallt. Men du har ju ett slutet system, så det lilla som försvinner har du säkert god koll på. Titta på expansionskärlet när motorn är genomvarm. Försök göra ett "streck" på burken så du ser om det har minskat mellan gångerna.
En motorvärmare, om vi nu talar om en elektrisk, skall inte vara ikopplad mer än nödvändigt. Det vill säga 1 - 2 timmar före start. Av egen erfarenhet vet jag att motorvärmare brinner upp om dom får sitta i kontinuerligt.
En övrig upplysning. Det står på kylarvattenlocket vid vilket tryck det öppnar. I en fungerande och servad bil är trycket knappast över 1 bar. Det brukar vara det värdet som man pumpar upp en kylarprovare till.
av Tobbe740
Rådlös skrev:Varmt vatten dunstar naturligtvis bort lättare än kallt. Men du har ju ett slutet system, så det lilla som försvinner har du säkert god koll på. Titta på expansionskärlet när motorn är genomvarm. Försök göra ett "streck" på burken så du ser om det har minskat mellan gångerna.
En motorvärmare, om vi nu talar om en elektrisk, skall inte vara ikopplad mer än nödvändigt. Det vill säga 1 - 2 timmar före start. Av egen erfarenhet vet jag att motorvärmare brinner upp om dom får sitta i kontinuerligt.
En övrig upplysning. Det står på kylarvattenlocket vid vilket tryck det öppnar. I en fungerande och servad bil är trycket knappast över 1 bar. Det brukar vara det värdet som man pumpar upp en kylarprovare till.
Jag använder motorvärmaren i stort sett året runt upp till ca 20 plus. Är det varmt kör jag mindre än en timme, kallt så blir det ca 2,5. Sopparäkningarna blir helt enkelt bättre.

Mvh Tobbe
Om du anser att du har problem med att vatten försvinner i kylsystemet så kan du ha en liten läcka i t.ex. en kylargavel som inte märks när motorn ej är igång för det börjar kanske inte läcka förrän motorn är i arbetstemp och systemet är under tryck. Det kan dessutom vara så att även om du har motorn igång och i arbetstem så kan inte läckan spåras på grund av att det heta vattnet dunstar direkt. Enda sättet är att göra ett trycktest av kylsystemet.

Mvh GK

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]