Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengans
Köpte den för två veckor sedan och då funkade fjärrlåsningen med "blink", dock med att man ibland fick trycka några extra gånger. Nu fungerar inte låsningen, medan däremot upplåsningen fungerar efter ett antal tryckningar, men utan "blink".

Har konstaterat att ibland när jag har bakluckan uppfälld eller vä bakdörr öppen kan jag låsa med fjärren. Men som sagt bara ibland vid sällsynta tillfällen. Har dammsugit forumet för info och någon nämnde något om huvlås.

Finns det några tips för att kolla innan man måste ta till så drastiska åtgärder som att plocka bort överdelen av instrumentbrädan (lite skrajsen för airbagen på passagerarsidan).

Har bytt batteriet i nyckeldosan, men det hjäpte inte. Fick dessutom endast en dosa vid köpet och kan alltså inte testa med en annan. Bilen köpt hos en volvohandlare utan garanti. Funkar i övrigt OK förutom bensinmätaren som lever ett eget liv (när den inte är död). Kör på trippmätaren.

Bilen har rullat 24000 mil.

Mvh // bengans
Användarvisningsbild
av Sunschreem
bengans skrev:Återkommer med mitt problem.
Någon som har tips var och hur man kan felsöka?
har exakt samma på två dörrar och jag är inne på microbrytarna i låskistan.
av bengans
Tackar för responsen, men är det någon som ge ett tips var och hur jag skall börja med felsökningen? Just nu funkar varken låsning eller upplåsning med fjärrkontrollen. Ingen larmdiod blinkar (låsning med nycken).

Fyra dörrar plus bakluckan,samt motorhuv, skapar ju en del arbetssamma alternativ (med tanke på låskistor och mikrobrytare).

Kan man läsa av ev felkoder?

Ursäkta, men jag är fullständigt novis på detta, men försöker lära mig.

Har kollat "allt" på nätet men inte hittat någon bra förklaring.

Hur gör jag en felsökning???

SNÄLLA, någon?

MVH / bengans
Användarvisningsbild
av erikn
Steg ett är väl att prova med en annan dosa. Om det är samma som i 940 (Voovo Guard II) så är det ju busenkelt att programmera in en till dosa. Har du en polare som har samma system kan ni ju prova med hans. Se till att allt är upplåst innan in börjar prova.

En ny dosa kostar drygt 500 kr hos Bilia, jag köpte en igår. Min dosa har lagt av, det går bara att låsa och låsa upp ibland. Bytt batteri, och den tjirpar till när man trycker på knappen. Reservdosan jag har är en 4-knappars Cargard, den fungerar lika bra. Men jag har inte hittat någon i bra skick på skroten att köpa så nu fick det bli en ny, vill inte bara ha en dosa.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
erikn skrev:Steg ett är väl att prova med en annan dosa. Om det är samma som i 940 (Voovo Guard II) så är det ju busenkelt att programmera in en till dosa. Har du en polare som har samma system kan ni ju prova med hans. Se till att allt är upplåst innan in börjar prova.

Nej. Man kan inte programera dosan själv i S/V70. Det lär man göra hos volvo för en jävla hög pengar. Tyvärr...

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]