Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pasi84
Hej! Min överväxel la av för några dagar sen. Knappen är hel (provat med ohm-mätare). Överväxeln går i om jag matar kontakten som går till relät som sitter bakom mittkonsollen med direktström, så solenoiden fungerar. Är det relät då som är sönder? Öppnade den men det sitter ju elektronik där i, inget jag känner för att pilla på just nu. Är detta vanligt fel isåfall, eller typiskt om jag uttrycker mig så?
mvh pasi
Att reläet i fråga ger upp är ett irriterande vanligt fel, du kan prova att löda om alla lödningar. Funkar inte det så kan du jaga ett begagnat på skroten. Den bästa lösningen är ju att köpa ett nytt.

Mvh GK
av Amarace
Är sällan det relät brukar ge upp (iaf enligt min erfarenhet, oftare det ger upp på Automatarna), det som oftast strular är endera jordningen som kommer via brytaren i växellådslocket som känner av när fyran är i, eller kablarna mellan strömbrytaren på spaken och relät.
När du Ohmmätte, mätte du då enbart på knappen, eller på kablarna innan spaken? Och jordningen för fyran kan du bara jorda (men då fungerar overdriven på alla växlar) för att kolla, ofta när den brytaren är dålig kan det gå om man bryter spaken så långt till höger man kan och samtidigt lägger i overdriven, det kan fungera ibland.

Och relät kan du som sagt löda alla punkter bara för att om du misstänker att det är dåligt.
av pasi84
Hej. Jag ohm mätte bara knappen på spaken,tog loss kontakten för den. Om jag ohm mätes åt andra hållet vid skarven, den ser ut att gå genom golvet till växellådan, vad ska jag mäta då?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Amarace skrev:Är sällan det relät brukar ge upp (iaf enligt min erfarenhet, oftare det ger upp på Automatarna), det som oftast strular är endera jordningen som kommer via brytaren i växellådslocket som känner av när fyran är i, eller kablarna mellan strömbrytaren på spaken och relät.
När du Ohmmätte, mätte du då enbart på knappen, eller på kablarna innan spaken? Och jordningen för fyran kan du bara jorda (men då fungerar overdriven på alla växlar) för att kolla, ofta när den brytaren är dålig kan det gå om man bryter spaken så långt till höger man kan och samtidigt lägger i overdriven, det kan fungera ibland.

Och relät kan du som sagt löda alla punkter bara för att om du misstänker att det är dåligt.
då har du haft tur;) att reläet går sönder är ganska vanligt
av Amarace
Tur vet jag inte, har väl haft runt 25-30 240 med Overdrive, har haft problem med relät på ett par stycken, däremot har jag haft 3st med AW70/71, 2 av dom har relät strulat på (lödningarna).
Brytaren på lådan har däremot strulat på fler, solenoiden på nån, kablage på nån, plusmatning på nån, och knapp på nån. Alltså mer runtomkringproblem än själva relät.

Edit, och har skruvat i många fler med ungefär samma resultat.
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]