Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av malte74
Har en S80 2.5T 2005 som bl.a utrustats med telefon. Jag får dock inte fanskapet att fungera..
Telefonen i sig är inget fel på men det verkar omöjligt att få den att acceptera dagens simkort. Frugan har ett Halebop kontantkort som hon använt i några år, och med det kortet i telefonen funkar det utmärkt. Där kan det dock inte stanna, frugan behöver kortet i sin mobil..
Jag har 2st Tre-abonnemang. Inget av korten funkar då telefonen i bilen är en ren GSM-lur och Tre inte använder sig av GSM-nätet utan bara 3G. Det abbet som inte används hade passat perfekt i bilen..
Jag beställde då ett Halebop kontantkort som skulle användas i bilen, och fick hem ett kort av "micro-sim"-typ med adapter och satte det i bilen. "Sätt i sim-kort" är vad displayen visar..
Testade då att köpa ett annat kontantkort, Telenor, som var av den fullstora typen men samma visa.. "Sätt i sim-kort"...

Har kollat runt på olika forum om det här men det verkar vara lite av ett vågspel. "Gamla" sim-kort ska visst funka bättre än nya, men gamla sim är ju inget man kommer över idag.. Jag har flera stycken som jag hittat här hemma men då de inte använts på lång tid så är de inte längre aktiva och funkar alltså inte..
Så.. Vad gör man? Finns något trick som får telefonen i bilen att acceptera kontantkort av den typ man kan köpa idag, annonserar man efter gamla kort eller är telefonen bara att glömma? Finns nyare moduler att köpa som man kan få att fungera med kontrollerna i bilen?

Alla tips och trix som kan hjälpa mig att få igång telefonen i bilen emottages tacksamt!
Tack!
Jag har ett halmstrå jag gripit men funkar inte det så tar jag en kontakt med Tele2.
Hamnade i "chatten" på Halebop (Telianät) igår och frågade om de kunde leverera simkort av den "gamla" typen, som alltså frugan har och som fungerar i bilen. Svaret blev att när man beställer så får man ett microsim i adapter, men om man registrerar kortet kan de leverera "stora" kort med samma nummer som det man redan fått. Kortet registrerades åt mig, och personen på chatten bedyrade att dessa kort inte ändrats tekniskt de senaste fem åren så att simkortet ska vara identiskt med det som frugan har.
Jag väntar hem det! Jag rapporterar här om hur det funkar..
Har nu fått hem kortet, och glädjande nog kan jag meddela att Halebop:s kontantkort i fullformat (ej microsim-varianten) fungerar utmärkt och att de finns att få tag i. Telefonen frågade direkt efter pin-koden och sedan var det bara att köra..
Lycka!!
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]