Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Scotch
Hej,
har besiktigat och fick underkänt på avgasvärdena (bilen är en 745 -92)

När de mätte så pendlade värdena hela tiden så dem hade svårt att fastställa ett värde. Så småningom fick jag följande värden:

CO - 0,8
HC - 068
CO 2500 - 0,6
Lambda - 1,03

Sen bytte jag lambdasond, motorolja, luftfilter, stift - plus att jag tankade 40% E85 - och besiktigade igen. Då kan bilen inte kan hålla varvet på 2500 varv. Det går bra att hålla den på 2300, men efter det sticker den direkt till 3000 varv (lite petig besiktningsman, men ändå). Så jag fick ombesiktning igen - avgasmätning inte utförd - motorstörning.

Vad tror in om det:

1. pendlande avgasvärden
2. uppmätta avgasvärden - vad tror ni det är för fel
3. att motorn inte kan hålla 2500 varv utan att öka

Alla åsikter är välkomna!
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla så att inte AC är påslagen, den stör rätt mycket när man ska "tomvarva". Hade liknande problem när jag besiktade, slog av AC så gick det bra.
av Scotch
Jo, AC'n var avslagen så inga problem där.

Glömde också skriva, att även om jag inte fick några värden i protokollet nu sista gången, så såg jag att värdena var exakt samma som första gången jag besiktigade. Alltså ingen som helst skillnad med oljebyte, luftfilter, stift - eller ens med 40% E85 och varmkörd motor.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hurdan är tomgången. Du kanske har läckor i luft eller vakuumslangar eller kanske vid ingug eller spridare.

Mvh GK
av Scotch
gnestakalle skrev:Hurdan är tomgången. Du kanske har läckor i luft eller vakuumslangar eller kanske vid ingug eller spridare.

Mvh GK
Den misständer litegrann på tomgång, men inte speciellt mycket mer än andra 740's jag haft.

Har dock inte kollat så noga runt insuget eller spridarna, men ska testa med startgas runt insuget.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta och kolla felkoder också.

Mvh GK
av Scotch
gnestakalle skrev:Ta och kolla felkoder också.

Mvh GK
Inga felkoder i tändningen

I uttag 2 fick jag 2-3-2 (adaptiv lambdakontroll - mager eller fet blandning tomgång)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla också så att du inte har avgasläckor före Lambdan.

Mvh GK
av Scotch
gnestakalle skrev:Kolla också så att du inte har avgasläckor före Lambdan.

Mvh GK
Har inte kunnat hitta några läckor vare sig på avgas- eller insugssidan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur går motorn vid normal körning t.ex vid tätorts-, landsvägs- samt motorvägskörning? Möjliga felorsaker kan vara spjällägesgivare eller defekt spjällhus som t.ex. läckande spjällaxel. Sen kanske 40% etanolblandning är lite i mesta laget.

Mvh GK

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]