Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag äger en volvo v70 2.4t -02
Häromdagen så tappade jag allt vad turbotryck är. Eller åtminstonde kraften efter man kommit upp i 40-50. Det finns ingen knuff i bilen.
Jag läste av OBD och felkoden var, laddningstrycksventil, sedan stod det emmitterad eller liknande. I allafall, efter att ha läst på detta forum så lyckades jag lokalisera denna ventil och bytte den, samtidigt så drog jag i stången till WG-ventilen. Den funkade och nu har jag ny magnetventil. Men ingen tryck i bilen, inga nya felkoder finns när jag kollar via OBD igen.
Så är det någon som har något förslag, innan jag lämnar bilen till skrot....
//ml
Hej
Kollade om slangarna satt vid IC, vilket de gjorde.
Så jag skruvade bort även röret som går över motorn.
När jag lyfte på det så fanns det olja inne i röret nere vid flänsen mot turbon. En bit ner i samma rör, eller där luften trycks ner i turbon, sitter det något som ser ut som en dosa eller ventil. I alla fall, denna var oljefuktig och det var ganska mycket olja mellan turbo och motor. Dednna ventil mts, vad är det och kan den påverka turbo trycket.
Jag har kollat via OBD och fått felmeddelande, laddningstrycksventil, så den bytte jag. Men även med den på bilia nyinköpta så kvarstod samma felmeddelande.
Tacksam för hjälp...
//ml
Ok, är magnetventilen samma som laddtrycksventil? Om inte vart sitter isåfall denna? Jag har fått en rekommendation att kolla luftmassemätaren, vilket jag får göra.
Blir tokig då man inte hittar något fel, eller fysiskt fel iallafall...
/ml
Magnetventilen styr så att turbon får det ladd den ska kan man säga. En trasig magnetventil kan ge svajjande laddtryck eller inget alls. Om lmm är dålig brukar bilen ofta gå riktigt illa. Laddtrycksventilen sitter på turbon i alla fall på D5:orna men det är ju en annan turbo än på bensinarna. Någon annan får fylla på.
Hej
Tack för råden.
Jag kollade armen som går från wg, men den funkade.
Skall få prova en luftmassemätare, men de påstod att man måste "nolla datorn" hur gör man nu det?
Räcker det med att köra en klassiker och lyfta av minuspolen?
//ml
Ingen skillnad alls när jag bytte, tyvärr. Jag köpte en utbytes på allbildelar och fick "prova" mot att jag fick betala 10% av köpesumman om jag lämnade tillbaka den.
Oavsett så var det värt 150 kronor för ett test istället för att åka till en verkstad, nu hamnar nog bilen där ändå trotts allt... Men innan dess lite mera hemmapul, man skall aldrig ge upp :)

Nu har jag bytt laddtrycksventil, luftmassemätare, men ingen skillnad.
Blir till att riva och se om det är något mikroskopiskt hål på någon av slangarna..
Tänkte börja med de tre som går från laddtrycksventilen...
Något annat förslag, så man slipper börja i fel ände?
Annars tackar jag för hjälpen, alltid bra med de som kan och vill dela med sig av sina kunskaper..
//ml

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]