Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Mitt första inlägg på forumet och jag tänkte dela med mig av min felsökning av AC.
Köpte bilen igår med defekt AC (manuell sådan), men enligt säljaren var systemet provtryckt och fullt. Jojo tänkte jag, den läcker väl som ett såll. Men jag gav den ändå ett par timmars felsökning/mekande nu ikväll;

1. Jag började med att kortsluta kontakten vid tryckgivaren (torkburken) men kompressorn startade inte. Alltså åtminstone elfel.
2. Kopplade då spänning direkt från batteriet till röd-grön kabel och kompressorn klickade igång direkt, alltså ingen spänning kommer från panelen.
3. Monterade tillbaka tryckgivarkontakten, demonterade mittkonsollen och tog ut "klimatpanelen". Mätte och fick inte ut nån spänning på röd-grön här heller, det närmar sig...
4. Kopplade loss alla kontakter och vakuumslangar från klimatpanelen och noterar att det sitter ett kretskort och lite annat smått och gått där. Jag har ju inte mycket att förlora så jag ger mig på att öppna och kika. Jobbar med bland annat elektronik så jag tänker att om det är det något knas på kretskortet borde det kunna fixas av mig själv.
5. Inte helt lätt att öppna klimatpanelen, men efter att man böjt upp några metallbleck på nåt som liknar en kylfläns (fast det inte är det) så kan man skruva bort ett antal skruvar och titta på kretskortets undersida (lödsida). Jag ser då direkt en så kallad kall-lödning (en lödning som tappat kontakten med kretskortet och/eller komponenten som löds fast). Det beror oftast på värme och/eller vibrationer. Tennsuger, gör en ny lödning, skruvar ihop och testar i bilen.
6. Fixat! Nu startar komressorn och det flödar in underbar kall luft i kupén :D Kostnad 0:- men ett par timmars jobb totalt.

Jag är lite förvånad att förra ägaren verkligen menade vad han sa med att systemet var trycktestat och fyllt. Speciellt med tanke på att alla fyra hjulen satt monterade med fel rullriktning samt att ena fjäderbenet fram inte var ihopskruvat ordentligt.

Nu återstår att byta ventilkåpspackning, fixa ett mindre avgasläckage mellan downpipe och turbo (lösa muttrar), samt byta ut några trasiga lampor för belysningen i panelen/strömställare.

Tack för mig!
Skönt att det blev billigt, AC renoveringar brukar normalt sett inte vara så billigt ;)

Jag har liknande problem med min AC faktiskt. Är ju inte så duktig med el men en kompis tog bort kontakten på torkburken och stoppade in ett gem i den och då började kompressorn snurra direkt. Någon tanke om hur jag bör gå vidare med det? Jag beställde även en ELM obd2 felkodsläsare igår som jag tänkte köra med telefon via bluetooth. Kan det hända att jag får några felkoder som indikerar på att något är strul med AC´n då?

Mvh Kbm
Hej.

Om kompressorn går när man kortsluter där, men inte annars, tyder det på för lite köldmedium i AC-systemet, vilket väl i sig väl tyder på en läcka. Om det finns elproblem i klimatanläggningen, som i Gtotobbes fall, startar kompressorn inte när man kortsluter.

Om det är 740, 760 eller 940 finns ingen möjlighet att läsa ut felkoder till AC:n via diagnosuttaget. (Tyvärr tror jag inte din felkodsläsare kommer att fungera alls på en sådan bil :() Däremot, om du har "ECC", klimatanläggning med temperaturgraderat värmereglage, kan man läsa ut felkoder på själva klimatpanelen. Sök på "felkoder ecc" eller liknande. Men jag tror inte det sätts felkod om problemet är brist på köldmedium. ECC har inte direkt någon kontroll över AC-systemet, utan det styr sig själv med tryckvakter.

Hur det är på 960/S/V90 vet jag inte riktigt.

Mvh
NilsO skrev:Hej.

Om kompressorn går när man kortsluter där, men inte annars, tyder det på för lite köldmedium i AC-systemet, vilket väl i sig väl tyder på en läcka. Om det finns elproblem i klimatanläggningen, som i Gtotobbes fall, startar kompressorn inte när man kortsluter.

Om det är 740, 760 eller 940 finns ingen möjlighet att läsa ut felkoder till AC:n via diagnosuttaget. (Tyvärr tror jag inte din felkodsläsare kommer att fungera alls på en sådan bil :() Däremot, om du har "ECC", klimatanläggning med temperaturgraderat värmereglage, kan man läsa ut felkoder på själva klimatpanelen. Sök på "felkoder ecc" eller liknande. Men jag tror inte det sätts felkod om problemet är brist på köldmedium. ECC har inte direkt någon kontroll över AC-systemet, utan det styr sig själv med tryckvakter.

Hur det är på 960/S/V90 vet jag inte riktigt.

Mvh
Okej då är det nästan som jag misstänkte :) får be någon provtrycka det och se om det läcker.
Hmm bara läst recensioner om den som vart positiva faktiskt. Ända folk klagat på vad jag sett är att dom vart missnöjda att det inte gått att släcka motorlampan. Men programmet uppdateras ju ständigt så går nog nu. :) tänkt använda torque appen. Gör ett försök iaf. Temperatur graderat är det. En 945 96a. Ska få ordning på det också som jag brukar få igång allt annat :)
Tack Mvh kbm
Angående läckage på AC-n. Alla systerm läcker (mer eller mindre) och kompressor och kyla fungerar ända tills tryckvakten stänger av. Det kan ta 5 år, 10 år kanske t.o.m 15 - 20 år innan det blir så lite gas kvar så kompressorn inte startar. Då kan man prova att fylla själv, kostar en bråkdel av ad "firmorna" tar. Med lite tur så funkar det 5, kanske 10 år till. Om det är fel någonstans (läck på kondensorn? ) då stannar ju kompressorn ganska snart igen. Då, får man fundera på om det är lönt att gå vidare. Då kan det kosta pengar, mycket pengar. En grundats för att fylla gas så kompressorn startar kostar omkring 600 kr
Mycket pengar är så klart relativt, men jag räknade ut att byta hela systemet på V70in(dvs, kondensor, kompressor, rör, givare osv osv) skulle landa på runt 6-6500 kr. Exklusive gas, vakuumsugning och montering av systemet givetvis. Då har jag räknat med en sprillans ny komplett kompressor. Man kan ju alltid riva isär och renovera sin nuvarande kompressor med nya packningar osv, då blir det ju betydligt billigare(men mer jobb).

Fylla själv kan man såklart göra, men man bör vara medveten om att man inte FÅR göra det. Man får inte peta på kylanläggningen om man inte har ett dyrt fint certifikat för det. Sen om man bryr sig i det är väl upp till var och en, men värt att vara medveten om iaf.
Det sägs även att ersättningsgasen man kan köpa "förstör" maskinerna riktiga AC-verkstäder använder sig utav. Hurvida det är sant eller ej kan jag inte svara på... Men det är nog ingen dålig idé att tömma ur all "fulgas" ur systemet innan man åker till AC verkstad om man fyllt sån innan.
V60 Cross Country eftertraktade

Skoj, det är ju sn snygg bil med

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]

@fjohan82 , Har kört med släp kanske 20[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]