Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hej, tänkte att jag skulle uppdatera rti:n nu efter ett och ett halvt år nu, men hur gör jag? Frågade på volvo men dom sa att dom slutade med skivor till sensus och att man skulle ladda ner på usb på naviteq men hur gör man detta? Det hade väl varit mycket enklare om man bara hade kunnat få en skiva som man stoppar in i bilen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ingen som kan svara på detta?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag uppdaterade just min Sensus från de DVD-skivor som man redan har betalt när man köper bilen, men som man får skickade till sig när uppdateringarna finns tillgängliga.
Det står på paketen att de passar din bil också. Volvos artikelnummer 31358423 AA 1220.
av s6025t
Din volvohandlare kanske har glömt registrera din bil.
Uppdateringen av kartor är på dvd skivor medan tillägget för fartkamera är på usb. http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... s-new.aspx
Här är sidan som de ska registrera din bil om den är så ny att den omfattar 2 gratis uppdateringar o tyvärr ska det göras inom 3månader från när bilen togs i bruk. http://www.navteq.com/mapcare/registrat ... gram=volvo
av improwise
Nån som vet mer ifall det stämmer att man kan få uppdateringarna via USB på något sätt? Efter att i en veckas tid kämpat med de 4 DVD:erna i senaste uppdateringen består mitt intryck att Sensus må vara ett fall framåt för att vara bilindustrin, men jämfört med typ den första iPhonen så känns det ju som en Commodor 64. Man undrar ju om Volvo ens har någon som testar programvarorna innan de skeppas ut till kunderna, att behöva "starta om" bilen en 5-10 gånger för att systemet inte fattar att rätt DVD skiva sitter i osv är ju bara pinsamt.
av Steff 99
Det är bara att sätta i skivan, den startar igen när bilen varit avstängd, men skivorna lägger inte på ny programvara, det görs via din verkstad....
Att det är segt beror väl på hur "kraftfull" lagringsplatsen är i bilen,
Följer man instruktionen var det enkelt, men långsamt.
På min tidigare BMW E61så tog en uppdatering av bilen en natt på verkstad......skall man ha lite lull lull så kan det fresta på ibland. :lol:
av s6025t
Enligt min mek så gick det inte att få uppdateringar på usb.skivorna är krypterade så de bara passar till just din bil det är därför de uppger bilens chassinr (VIN) Usb gick inte att få med samma säkerhet utan då skulle det gå att uppdatera allas bilar med samma usb o det är ju bara 2 uppdateringar som är fria sen ska Navteq ha betalt för uppdateringarna
Användarvisningsbild
av apersson850
Skivorna är inte alls krypterade. De är likadana till alla bilar. Men man måste ha en kod som hör ihop med bilens chassinummer för att uppdateringen ska starta.
När man köper en ny bil får man själv registrera den för de två fria kartuppdateringar som man redan betalat för. Det är inget som säljaren är inblandad i. Kartorna kommer hem till ens egen bostadsadress från Navteq i Holland. Bilhandlaren är inte involverad alls i det.
Mina uppdateringar gick helt utan problem, men ibland står det still ett tag och inget verkar hända. Startar man då om tar det bara ännu längre tid.
av improwise
Steff 99 skrev:Det är bara att sätta i skivan, den startar igen när bilen varit avstängd, men skivorna lägger inte på ny programvara, det görs via din verkstad....
I teorin och enligt instruktionsboken ja, i verkligheten nej. Ett antal gånger som systemet inte fattade att rätt skiva redan satt i, varnings- och infomeddelanden som dök upp gång på gång trots att man tryckt OK/Exit (enligt uppmaning på skärmen) osv. osv. Jag tror inte att Volvo är så mkt sämre än någon annan biltillverkare, men det säger nog mer om teknikutvecklingen i branschen i stort än mognadsgraden på Volvos system.
av improwise
apersson850 skrev:Skivorna är inte alls krypterade. De är likadana till alla bilar. Men man måste ha en kod som hör ihop med bilens chassinummer för att uppdateringen ska starta.
När man köper en ny bil får man själv registrera den för de två fria kartuppdateringar som man redan betalat för. Det är inget som säljaren är inblandad i. Kartorna kommer hem till ens egen bostadsadress från Navteq i Holland. Bilhandlaren är inte involverad alls i det.
Mina uppdateringar gick helt utan problem, men ibland står det still ett tag och inget verkar hända. Startar man då om tar det bara ännu längre tid.
I mitt fall var det bilhandlaren som registrerade det hela, men det berodde nog antagligen främst på att han var väldigt serviceinriktade i största allmänhet (BraBil i Enköping) än att det var något han var skyldig att göra. Har också väldigt svårt att tro att skivorna skulle vara krypterade, däremot krävs det som sagt en "licensnyckel"

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]