Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JörgenJ
V70 GLT -99
När motorn äv varm och man stannat och vill starta igen händer följande:
Startar och går normalt på tomgång.
Lägger i växel (man) och vill börja köra
Går bara att köra krypfart, hastighetsmätaren visar att man kör i 260 km/t.
Låter man motorn gå ett tag och fläkta, helst med huven öppen för att få cirkulation, så kan man köra efter ett tag.

Den går normalt när man kör, både före och efter uppstartproblemet.

Hade in bilen hos Volvo och de hittade inga felkoder första gången. Problem kvarstod oh motorlampan började lysa. Hade in den igen och felkod glappkontakt i tempgivare till motor. Bytt tempgivare och termostat (nästan 3000, jätteroligt innan semestern).

Problemet finns kvar!

Vad f är det för probelm med bilhelvetet?
av *pettson*
Ett av problemen är att du inte anger om det är manuell eller automat, eller vilket motoralternativ du har, med eller utan ME7.
Av inlägget att döma ANTAR jag att det är en automat med ME7?
av *pettson*
Ja jag har ingen aning. Bara tolkade det så eftersom tomgång fungerade och ingen anmärkning fanns om frivarv. Fungerar frivarv högre än tomgång så fungerar det också normalt sett med växel i.
Manuell låda har ingen möjlighet att spärra spjället signalmässigt.
Automatlådan däremot kan spärra spjället.

Men som sagt vi får väl veta. :idea:
av JörgenJ
Manuell låda.
Går bra att gasa i friläge eller med växel i, men med koppling nertryckt. När man släpper upp kopplingen så vill motorn inte gå mer än på tomgång. Hastighetsmätaren går upp till 260 (max) trots krypfart.
av jarpeh
JörgenJ skrev:Problemet "löst"
Äger nu en XC90 istället :D
Och jag fick "ärva det" :roll:
Synd att du inte informerade om felet, då hade du sluppit känna att du blåst mig och fundera över när jag kommer att höra av mig...
Du får gärna köpa tillbaka bilen om du sover dåligt på nätterna!
av jarpeh
jarpeh skrev:
JörgenJ skrev:Problemet "löst"
Äger nu en XC90 istället :D
Och jag fick "ärva det" :roll:
Synd att du inte informerade om felet, då hade du sluppit känna att du blåst mig och fundera över när jag kommer att höra av mig...
Du får gärna köpa tillbaka bilen om du sover dåligt på nätterna!
Men jag tar gärna emot råd i felsökning.
Har gjort rent spjällhuset.
Finns inga felkoder...
Mer än ibland lambdasond främre (kanske minns inte) men den fungerar som den ska. Kan ha med förvärmningen av den att göra.

Har råkat ut för felet ett par ggr, INGEN gemensam nämnare typ väder, hård körning, stått länge el kort stund mer än att det inte hänt vid kall motor.
Kan tillägga att precis när hastighetsmätarnålen "ska" börja röra sig när kopplingen släpps det är då den slår upp på fullt och motorn går ner på tomgång. Går att köra om man rör på pedalen hela tiden då pendlar nålen och bilen hackar fram.
Försökte framkalla felet nu...INTE...
Ska ta bort abs-enheten och kolla i den.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla kablabe och kontaktdon till spjällägesgivaren.

Mvh GK
av jarpeh
gnestakalle skrev:Kolla kablabe och kontaktdon till spjällägesgivaren.

Mvh GK
Det är elektroniskt spjäll så det finns väl ingen sånn.

Lödde om absstyrenheten och det verkar som det var lösningen, tyvärr lyser nu lampan för abs o tracs ??:-/
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]