Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Isac94
Min mätare beter sig lite konstigt, den kan fastna på 20 km/h sen kan den hoppa till till 80 km/h osv.
Jag är ganska säker på att de är en Yazakii hastighetsmätare eftersom om det hade varit en VDO mätare, hade det stått någonstans på mätaren, vilket det inte gör.

Det jag har testat är att rengöra kontakten till givaren på bakaxeln, slå uppepå instrumentpanelen ( och det blir ingen skillnad).
Jag har hört att man kanske måste löda, är det svårt?
Och går det att få tag på begagnad instrumentpanel?

Och om jag ska va riktigt ärlig så vet jag inte hur hastighetsmätaren funkar, så det kunde vara kul om nån förklarade. :wink:

Tack på förhand /isac.
Om trippmätarens alla siffror visas i separata "fönster" i visartavlan så är det ett Yazaki-instrument.
Är det bara den sista hundrameters-siffran som visas i ett eget fönster så är det VDO.
Det låter som att det behöver lödas om.
Har du ingen kompis som kan hantera en lödpenna?
Farsan har en exakt likadan intrumentbräda så jag ska byta till hans och testa om hastighetsmätarn funkar då.

Då vet jag ju till 100 % att de är den som är trasig, då kanske jag skulle ge mig på att löda den.
Jag konstaterade att hastighetsmätaren var trasig efter jag snabb-bytte mellan min och farsans bil.

Jag tog isär hastighetsmätaren i molekyler och på kretskortet att det var lite bränt och lite vitt runt några lödningar, så jag lödde på lite och rengjorde runt där.

Men då skulle jag sätta ihop var det bara sista momentet att sätta fast hastighetsmätar-visaren, då gick den där lilla axeln av, och det var omöjligt att sätta ihop eller laga. :x

Så det blir att beställa en ny i veckan... blev bara så förbannad för att det var så när på att bli fixat. :???:

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]