Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robiwan
Har en V70 som börjat gå ojämnt med farthållaren, dvs. man känner tydligt hur den "trycker"/"släpper" på gasen, även på en helt plan och jämn väg. Dessutom har ABS-systemet börjar strula så att ABS-en "går i" när jag svänger vänster och bromsar lätt (låg fart). Väldigt irriterande.

Tror att det kan vara ngn givare på framhjulen (vänster eller höger?) som inte "rockar" och att både ABS-en och farthållaren blir påverkade av detta.

Rimlig analys ? Någon som varit med om liknande ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Se till att ta ut felkoder men som Lucif3r skrev så är det ett troligt givarfel.

Mvh GK
av robiwan
gnestakalle skrev:Se till att ta ut felkoder men som Lucif3r skrev så är det ett troligt givarfel.
Bilen var på reparation nyligen och bilmeken noterade ABS problemet, men vad jag förstod fanns ingen relaterad felkod :(
av robiwan
Har precis skaffat ett ELM327 OBD-II interface och kopplat upp mig med Torque (Android). Tyvärr finns inga registrerade felkoder att ladda ner från ECUn... :(
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Då får du ge dig till att kräla under bilen lite och kolla givarna samt rengöra kransarna.

Mvh GK
av robiwan
gnestakalle skrev:Då får du ge dig till att kräla under bilen lite och kolla givarna samt rengöra kransarna.
Ajdå. Kan man inte rensa dem genom någon funktion i ECUn ? :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
ECU:n har ännu ingen funktion för stålborstar. :mrgreen:

Mvh GK
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har fått för mig att hastighet tas från vänster fram, börja där med att titta på givaren, avståndet till kransen och kransens skick. Kommer inte ihåg korrekt spel mellan krans och givare, men det bör inte vara mer än nån millimeter.
av robiwan
taxi skrev:Jag har fått för mig att hastighet tas från vänster fram, börja där med att titta på givaren, avståndet till kransen och kransens skick. Kommer inte ihåg korrekt spel mellan krans och givare, men det bör inte vara mer än nån millimeter.
Ah, bra tips. Ska kolla på det, tack! :)
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]