Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är i full färd med att byta handbromsbackar men lyckades ju strula till det med att komma ihåg vilken fjäder som satt var... Man tänkte ju som vanligt "aaaha, ja men det där kommer jag ju ihåg" En regnskur och ett litet uppehåll och man har ingen aning.

Jag bifogar en bild på hur jag tror att det satt men jag vill gärna att någon bekräftar eller talar om vad som sitter fel.

En fråga jag har som inte går att utläsa av bilden är om fjädrarna skall sitta synliga på utsidan av backarna, alltså mot mig när jag monterar eller om en eller båda fjädrarna skall vara bakom?

Sen undrar jag hur "expandern" ska sitta vriden. vilken del som ska vara upp och ner. den är ju väldigt lik på båda sidor så jag vet inte hur jag ska särskilja dem i denna text fär att förstå men någon kanske har nått bra sätt att beskriva vilken ände som skall vara upp resp. ner

Just en fråga till, styrtappar, är det en 100% nödvändighet? De som satt var helt slut och går inte att gänga in igen och jag har låångt till närmsta ställe för att få tag på en ny.

MVH Amrich

Bild
Klicka på bilden för större bild.
Kikade hur du ritat, långa fjädern tror jag du ska flytta ett hack till höger, till de avlånga hålen som går upp i kanten på beläggen.

Och nu läste jag hela ditt inlägg också :P Svårt att förklara, men den tunna delen som sticker ut ur expandern var uppåt i min bil. Styrskenorna tror jag nog är bra att ha, känns som det blir ledsamt om ett belägg hakar fast när man kör. Och fjädrarna satt utåt, borde va väldigt svårt att sätta dom bakom, och satt utåt när jag tog isär det.

Är inte hundra på att jag förstår vad du menar med styrtappar som inte går att gänga in dock.

Mvh Fredrik
Frasp skrev:Bytte idag, den korta fjädern i de runda hålen och de runda hålen ska vara vända framåt (mot motorn).
Tack för bra svar! Det är med andra ord som jag ritat men att jag flyttar den långa fjädern ett steg bakåt till de avlånga hålen?

Styrtapparna (Eller vad de nu egentligen heter" var helt slut i gängorna som var ingängade konstigt nog. Dem kommer aldrig att få dit men jag ska försöka ragga fram ett par nya. Fyll gärna på om det är något mer.

Jag har en fråga till, drivaxlarna i detta läge utan något monterat, skall de gå mjukt och fint till 100%? Vrider jag på axeln med handen går den lite "hackigt". Ungefär som den har 10-12 "fasta lägen". Jag har smörjt in lagren ordentligt innan jag tröck in axeln.

Edit: Med "styrtappar" menar jag den pinne som går ut från drivaxel/skiva och som styr att fälgen hamnar rätt.. Är den nödvändig?
Jag kom på att det kunde missuppfattas och verka som jag menade pinnarna som går in i oket och beläggen.

MVH Amrich
Senast redigerad av 1 Amrich, redigerad totalt 0 gånger.
Har inte så mycket koll på det här, men pratar du om dom 4 M10- bultarna med hylsstorlek 14? Går det inte skruva in dom har du problem tror jag, för plattan under håller lagret på plats.

Var ju en del gänglåsning och rost och så, men inga problem att skruva in. Såg inte så muntert ut dock.

För mig gick det snurra ganska fritt utan växel i.

Mvh Fredrik
Frasp skrev:Har inte så mycket koll på det här, men pratar du om dom 4 M10- bultarna med hylsstorlek 14? Går det inte skruva in dom har du problem tror jag, för plattan under håller lagret på plats.

Var ju en del gänglåsning och rost och så, men inga problem att skruva in. Såg inte så muntert ut dock.

För mig gick det snurra ganska fritt utan växel i.

Mvh Fredrik
Tack för svar. Editerade precis mitt inlägg ovan.

Med "styrtappar" menar jag den pinne som går ut från drivaxel/skiva och som styr att fälgen hamnar rätt.. Är den nödvändig?
Jag kom på att det kunde missuppfattas och verka som jag menade pinnarna som går in i oket och beläggen

dvs det finns en vid varje hjul. Vad heter dem? Finns dem på biltema? Jag har letat i katalogen utan resultat men det är lite svårt när man inte vet var de heter :)
"styrtappen" spelar ingen roll när du väl fått på skivan/hjulet
den kan möjligtvis hjälpa till att hålla skivan på plats medan du sätter dit oket . och hindra att det kommer skit mellan skivan och drivaxelflänsen.
en vanlig M6 bult 10 mm lång går bra om gängan gått på skruven
Tackar för alla svar. Allt sitter nu på plats utom hjulen. Måste vänta på att sambon komer hem imorgon så jag kan lufta.

Ett tips till andra som byter backar är att när jag var färdig tog handbromsen jättehögt. Jag tyckte det borde varit tvärtom att den tog för tidigt eftersom backarna är helt nya och därmed tjockare. Gissar att det beror på att Biltemas backar verkar vara något mindre. För att åtgärda detta gör man nog klokast i att i första hand skaffa en justeringsskruv istället för det fasta bläcket eller så får man justera på skruven under askkoppen.
Körde med mekonomens. Då måste man å andra sidan slacka wiren det som går och gärna ta bort allt vad rostkant heter på bromsskivan för att få ihop det igen.

Har läst trådar där folk tvingats svetsa lite för att få biltemaklossarna att bli "större".

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]