hej har en v70-01 170 hk som igår bara dog,prova o starta den o den tänder till lite för att direkt dö,prova att spruta startgas i luftrenaren o då startar den,hör inte pumpen surra när man sätter på tändningen,sen 1 timme senare går jag ut o provar starta den igen o då startar bilen utan problem o gick hela dagen som vanligt,är det vanligt att pumparna glappar såhär eller kan det vara glapp i nån kabel nånstans eller relä,bilen har gått 24000 mil och gått perfekt hela tiden.
[quote="glenn30"]hej har en v70-01 170 hk som igår bara dog,prova o starta den o den tänder till lite för att direkt dö,prova att spruta startgas i luftrenaren o då startar den,hör inte pumpen surra när man sätter på tändningen,sen 1 timme senare går jag ut o provar starta den igen o då startar bilen utan problem o gick hela dagen som vanligt,är det vanligt att pumparna glappar såhär eller kan det vara glapp i nån kabel nånstans eller relä,bilen har gått 24000 mil och gått perfekt hela tiden.[/quo
antingen glapp eller så har bensinpumpen gått (eller börja ge sig) skulle rekommendera att du ställer dig på ett väldigt tyst ställe och sedan vrider du nyckeln till läge 2 och lyssnar på hur pumpen beter sig, är det ett högt brummande ljud så e pumpen kass
Gotlänning som invandrat till Fastlandet - That´s Me
Nuvarande Bil:
Volvo V70N 2,5T AWD 230HP 340NM @2000RMP . 6,9SEC
Tidigare Bilar:
Renault laguna 2.0 16V RXE model , 139BHP,1280kg,0-100 9,8 SEC.
Volvo V40 2.0 136HP NM190@4000RMP 9,1SEC
Tjenare! Har precis fått samma problem som du verkar det som! Med vår V70n 2,4t -01 (Bensinare)
Bilen har gått hur bra som helst fram tills för ett par timmar sedan då vi va inne på biltema i V-ås (oviktigt vetande men ändå...)
När vi skulle därifrån startade bilen hur bra som helst och vi körde iväg typ 100 meter och stannade till för att höra svärmorsan i telefonen bättre varpå bilen börjar hosta lite och tvärdö... försökte starta igen och bilen tänder till för att tvärdö när man släppt nyckeln igen. efter en stund tänkte jag att det kanske var någon styrbox(Ecu:n?) som fått sig ett psykbryt så jag lossade minus-polen en stund och efter det så startade bilen och gick hur fint som helst.
Några mil senare stannar vi till igen och då är det en liknande visa igen, efter att bilen stått en stund så går den ej att starta, men nu står den och hostar och låter lite som en gammal trasig diesel-motor innan den dör. (Filmade ett försök:
) Men det hände också att den dog direkt utan att pluddra/hosta. Nu hjälpte det inte att lossa minuspolen heller så antar att det kanske var en tillfällighet vid förra försöket.
Googlade och letade lite här på forumet och har kommit fram till att det kan vara Antennringen i tändningslåset som glappar så att immobilisern stryper soppapumpen men även att det kanske kan vara en lödning i bränslepumpsrelät som spruckit och lever sitt eget lilla liv?
Har tänkt kolla om det kan vara en lödning som gått i reläet innan jag köper en ny antennring men kan inte klura ut vilket av reläerna det kan vara, någon som har en ide? det närmaste jag kan läsa mig till är ett relä där det står "Ecu" på schemat i säkringsboxen i motorrummet, kan det vara det?
Som sagt verkar det finnas viss möjlighet att det kan vara en lödning som gått på lunch i ett relä eller antennringen i tändningslåset. Ringen ska tydligen kosta mellan 3-400 spänn och ta 10 min att byta själv om det skulle vara så... Ska se vad jag kan luska fram under morgondagen eller på torsdag :)
greeeken skrev:Det första du ska göra är att kolal hur ditt batteri mår.!!!
Kan inte säga s för många gånger, men våra bilar är känsliga för dåligt batteri.
Är säkert inte omöjligt, men jag som än så länge inte är jätteinsatt i Volvo tycker det låter mystiskt att det skulle vara batteriet om det orkar dra startmotorn och all annan elektronik utan problem om det skulle vara så kasst...
Men det är ju självklart alltid värt att testa en gång för mycket! :)
Det är inte så konstigt alls faktiskt.
Det ska vara 14,5 V från batteriet. ÄR det mindre så börjar elektroniken i bilen strula.
Har haft exakt det du beskriver o fick bogsera in bilen. där byttes bara batteriet.
Det är värt att testa nästa ggn.