Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
I början hördes ljudet när man starta motorn på morgonen.Men försvann snabbt när bilen började köras.
Sen blev det mer och mer. Nu hörs det varje gång man startar bilen(om den har stått 15 min och framåt och hörs korttid)

svårt att förklara hur det låter men man hör det om man står med ena benet utanför bilen med det andra benet på gaspedalen och trampar till. Man hör ljudet precis när motorn BÖRJAR varva upp. Men det försvinner så fort som motorn har fått lite varv, och det behöver inte vara mycket varv för att det ska försvinna.

Provade att hänga av "drivremmen" för att kolla om ljudet försvann men detta hjälpte inte.
Låter ungefär som lösa skruvar,något som rasslar i någon cylinder,misständning på någon cylinder.Men går verkligen inte lyssna vad ljudet kommer ifrån. Men det e "på" motorn.

Det låter inte mycket men hörs. Sambon förstår tex inte vilket ljud jag menar. Hon hör bara ventilerna ( vilket jag också tycker låter extremt mycket )

Kör på Statoils lazerway olja tror det är 5/30eller om det va 40? Byter två gånger om året minst.
Fullservad när jag köpte den då hade den rullat 17 har nu rullat 19.000 mil

Byte stift (Volvo original för ca 5 månader sedan.)

Utöver detta går bilen kanon. och Märks inget när man kör.

Vad kan detta va? Fel olja och allt hörs mer? alla tips är välkomna

V70n t5 -02
av Jonas_latt
SubMarine skrev:Hör du samma ljud om du har kopplingen nedtryckt? Tänkte om det kunde vara synkringarna som rasslar.
Japp ljudet finns fortfarande ändå om kopplingen är nertryckt.
Hörs tydligt vid belastning.
Min garage uppfart går ner mot huset. Och för några dagar sedan skulle brorsan backa upp bilen ifrån huset. Så hördes det skit väl. Men som sagt efter några en liten stund är detta borta.

Några funderingar. Hur länge tar det tills oljan blir tunnare?! Eller tills oljetrycket kommer.
För det hörs när motorn är kall eller har stått ett tag och då är Oljan som tjockast?! Och det finns inte olja i alla kanaler. Men så fort bilen har gått några varv så har oljan gått runt och ljudet e borta.

Kanske är helt ute och cyklar.
alla tips är välkomna. Ska försöka filma ljudet men det e svårt. Måste ha några bra ljud upptagare som inte får allt som sprakande ljud.
Användarvisningsbild
av JRS
Låter som att det skulle kunnavara din agregatrem/multirem, hade ett sådant rassel som försvann efter non sekund vid start, bytte rem,rullen bör åxå kollas,, rullen var ok på min , bytte rem och det blev tyst,,,
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om någon annan sitter vid gaspedalen och du står framme vid motorn med ett stetoskop eller en lång skruvmejsel så kanske du kan lokalisera oljudet.

Mvh GK
av Jonas_latt
Jag har försökt lyssna mig fram. Ljudet hörs mest åt turbo hållet. Lyssnar man under hörs det mera.
Kan det va turbon eller grenrörspackningen? Eller kanske packningen mellan turbo och grenrör.?
av Jonas_latt
Jag har försökt lyssna mig fram. Ljudet hörs mest åt turbo hållet. Lyssnar man under hörs det mera.
Kan det va turbon eller grenrörspackningen? Eller kanske packningen mellan turbo och grenrör.?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske turboturbinaxeln som glappar lite så att bladen slår i nåt. Kan ju även vara nåt som sitter lite löst och skramlar.

Mvh GK

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....