Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
Hej, Har nyligen införskaffat en Volvo V40 -99. Har bytt hela framvagnen för det klonka lite. Tänkte även ge mig på att byta bussningarna till krängningshämmaren. Vad jag har förstått och läst ska detta vara lite trixit, men jag gav det ett försök. Jag hade inte en chans, försökte med en rad olika vertyg med böjliga leder och liknande. Jag fick inte ens runt skruven en millimeter.

Är det någon som lyckats göra detta själv och vill dela med sig av det. Typ om det finns något verktyg som fungerar att få runt skruven, eller om det går att lossa subframen något och bända ner den några cm.

HUR GÖR MAN?!?!?!?!?!
Användarvisningsbild
av V40sport
Hur man gör...
Jo, man börjar med att kika runt lite efter liknande, färska frågeställningar.
Då ska man finna:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=82926 Där det berörts lite.
Bytt hela framvagnen? Subframen lär nog ner för att komma åt. Modernt bilbyggande helt enkelt...
Bild
av julisgranis
Hej, Jag har kikat i en mängd olika trådar men ingen svarar direkt på hur man gör. Den tråden du länka till hjälper mig inte mycket, Krängningshämmarstagen eller vad man nu vill kalla dom är redan bytta. Det är de j*vla bussningarna som sitter på krängningshämmaren. Jag har läst haynes och där står det typ att halva motor och framvagn ska ned.

Jag bytte liknande bussningar på en ford en gång i tiden, stod också i haynes att halva motorn skulle ned, men så fick ja tips på ett forum att det gick bända ner länkarmar m.m så det gick att göra det utan att riva halva motor. Undrar om det finns någon rackare som kan något trix till volvo, eller om det finns något special eller egentillverkat verktyg som gör att man kommer åt.
av jeg46
Den omöjliga bulten som bussningarna sitter med 1 bult per bussning den håller staget mellan hjulen går att byta tämligen bra har jag konstaterat om än lite trångt för händerna . Bara att borra bort bulten från undersidan bilen den sticker ut ca 1 cm under muttern som är svetsad borra även bort gängorna 8.5mm alltså att borra 2cm i bulten sen är klamret löst .Sätt ny delad bussning med klamma med ny bult M8 stick ner den i hålet som nu är genomgående o sätt ny bricka o mutter under, Behövs lång 13 hylsa när man drar på muttern på undersidan Klart!! :D Ni som lyckats få loss bulten borra bort gängorna så får ni muttern på undersidan kan vara bra för kommande reparationer :D
av JE Jr
Jag har gjort det på min V40 T4 -98 jag hade förut.

Faktiskt utan att lossa subframen något, men det är det värsta jag har gjort i mekväg. Sjukt trångt, men det går... Idag hade jag nog lossat subframe:n lite i bakkant för att få mer plats.
Jäkligt nöjd när jag var klar!
av jeg46
Det var riktigt duktigt "JE Jr t" har du små händer? inte många som lyckats med detta jobb på ditt sätt har jag förstått. Fanns det några blodiga knogar efteråt? Att sänka subramen eller vad den heter Svårighetsgrad 4 Skiftnycklar enligt Haynes boken så det är inget lätt jobb för en amatör. Men att krypa under bilen o borra bort bulten ,trycka genom en ny M8 bult genom klämman till bussningen o sätta ny mutter på undersidan klart!! max 1 skiftnyckel . Kan faktiskt sättas i Tips o Trix eller vad tycker ni :D
av JE Jr
Ja, går det att göra så och borra låter det ju klart smidigare!
Ja, jag lärde mig både många nya ord och fick skrubbsår..

Men måste man sänka subframen så mkt så man måste släppa på avgassystemet etc? Nu var ju det här kanske 4år sedan, men hade jag fått 5-10mm till hade det gjort väldigt mycket, eller?
Ja, du måste lossa främre avgasrör från grenröret. Faktiskt gjort detta två gånger nu =). Första gången gjorde jag ett stort misstag, dels tryckte inte i bussningen tillräckligt, alltså den motsatta sidan från skruvhålet. Den skall långt in så den verkligen hakar fast och sitter så långt in det bara går. Misstag nummer två var att när jag satte fast bussningarna, så när jag börja skruva kändes det helt fel. För de skall ju sitta verkligen hårt om krängningsstaget. Gummit pressas ju ut när de skruvas fast.

Så då gjorde jag helt enkelt så att jag skruva och lämna några millimeter på skruvarna så de inte bottna helt och hållet. När jag skulle byta till vinterdäcken såg jag att de nya bussningarna hade gått av, ena hade böjt sig så att den stod rakt upp. =)

Så fick göra om allt igen, denna gången gick det som på räls och kändes inte alls svårt och gick väldigt fort när jag visste precis hur och vad man ska lossa osv. Fast nu skruva jag åt bultarna hårt ner till botten ;). Bussningarna sitter där de ska fortfarande efter något år, och ser ut som nya, ett tips är att slänga dom där skruvarna som man får med när man köper bussningarna och använda några som är lite längre, annars blir det tufft när bussningen skall böjas ner och skruvas fast runt staget.

Och de skall tydligen verkligen klämma om staget hårt så gummit pressas ut en del, verkar lite "onaturligt" men så är det, frågade en volvo mek och fick det bekräftat att så skall det bli när man sätter på nya.

Jag följde den länken med bilderna jag skickade tidigare, gick bra och var lättförklarat.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]