Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frasp
Hej igen...

Har uppstått ett mindre roligt fel på världens bästa volvo (945 -94).

SRS-lampan lyser ibland, typ 1-60 sekunder ett par gånger per mil. Ingen felkod blir satt och lampan slocknar igen. Läst ut felkoder, fick 1-1-1.

Har gjort en försiktig motortvätt, kan den ha blött ner nåt?

Börjar misstänka att jag har fel på diagnostikgrejjen, ABS-lampan har också blinkat men inga felkoder.

Tips?

Mvh Fredrik
av sicnarf
Har läst om flera personer som fått motorproblem och elfel efter att de gjort en motor tvätt.Det är säkert samma du har råkat ut för,nån kortslutning eller nån fukt nånstans.Man ska inte ge sig på att göra motortvätt om man inte vet med sig exakt hur man ska göra,för det kan göra mer skada än nytta.
av Frasp
Nja, är väl kanske inte det smartaste jag gjort, men hade iaf täckt generatorn och fördelarlocket :)

Hoppas och tror att jag löst det dock. Tror att srs-en startar om pga taskigt batteri. Idag började abs-lampan lysa samtidigt som stereon startade om några gånger. Ska kolla upp laddningen och byta batteri.

Mvh Fredrik
av rd350
Kolla så du inte har "mellanläge" i tändningslåset! (nykeln går ej helt tillbaka efter start) kan ge diverse konstiga fel...
av Frasp
Har jucklat på nyckeln, gjorde ingen skillnad.

Köpte ett nytt batteri idag (startmotorn gick knappt runt efter gårdagens lamplysande), kollade laddningen (14V över batteriet, 14V på generatorn).

Körde en mil, allt gick fint och inga lampor lös. Gjorde några start/stopp, körde tillbaka. Efter typ en halvmil startade SRS-en om sig :( (tror jag, lampan lyser typ 10 sek).

Ska testa byta laddregulator och ge på kabelanslutningar/jordpunkter.

Nån som har fler tips?

Tycker att 14V (eller 13,99 om man ska va petig :P) borde räcka?
av Frasp
Var inte så mycket kol kvar, det yttersta var inte blankt så antar att det var slut. Kört 3 mil sen dess utan srs-lampa *ta i trä*.

Så hoppas det var det om det.
av Frasp
Var ut och gled 4 mil idag också, inga problem :) Blir rätt konfunderad över det här med laddning dock.

Efter en kvart med avstängd motor har jag typ 12,8V på batteriet, så det antar jag är ok?

Med motorn igång så har jag ganska exakt 14V över batteriet, borde det vara mer med nya kol?

Kollade cig-uttaget också, 13,7 med halvljus, 13,5 med kupéfläkten på fullt blås också.

Bra eller anus?

Var mäter man om man vill mäta direkt på generatorn?

Mvh Fredrik

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]