Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo745
Bilen har gått som en klocka i 3år. Men nu vill den inte starta ibland. Spelar ingen roll om den är kall eller varm. Det som är lite irriterande är att det är ungefär 50% chans att den startar eller inte. När man väl har turen att den startar så får man gnugga ungefär 10 sekunder på startmotorn och när den väl går så går den perfekt. 10 sekunder på startmotorn är bra mycket länge tid än vad jag behövde när bilden var riktig. Det som är bytt på bilen är följande. Bränslepump (Ny orginalpump), bränslefilter, bränslepumpsrelä och impulsgivaren? (den som sitter utanpå svänghjulet, dock osäker på funktion på denna efter som den är begagnad). Alla tips mottages med glädje. Ha slut på idéer för tillfället.
Tack på förhand!
(Volvo 740 B230F Regina)
av sicnarf
När den inte startar kolla på varvräknaren och se om den rör på sig.Gör den det så är vevaxelgivaren ok och sänder tändsignaller till motorn.Rör inte varvräknaren på sig så är vevaxelgivaren ditt problem--den kan vara skadad eller glapp i.Du kan ta ut felkoder från din felkodsdosa i motorrummet också.Kolla så alla tändkablar sitter intryckta fast ordentligt.Många gånger visar det sig att tändstiften varit boven.Vad är det för stift i motorn? Byt till original Volvo stift kanske.
av NilsO
Hej.

Jag håller inte riktigt med sicnarf, för både min 740 -92 (som trådstartarens) och 940 -96 startar utan att varvräknaren rör sig. Istället kan man kolla om det finns gnista när bilen inte startar – isåfall fungerar vevaxelgivaren, och antagligen även resten av tändsystemet. Enklast är att ta ett gammalt överblivet tändstift, lossa en av tändkablarna och lägga tändstiftet mot motorblocket så det blir jordat. Skulle felet "försvinna" medan man grejar, som de ibland gör, kommer motorn starta på tre cylindrar (stäng av den isåfall).

Hur man går vidare beror lite på om det finns gnista (=bränsleproblem, troligen elektriskt) eller inte (=elfel i tändsystemet).

Mvh
av Rådlös
Då kan man komplettera här med en annan felsökningsmetod. Startgas. Om motorn startar på startgas, men inte på sitt ordinarie bränsle så har man ett troligt fel på bränsletillförseln. Vet man om att bränsletillförseln är 100% fungerande, och den ändå inte startar, så är ett fel på tändningen högst troligt.

Nu finns det naturligtvis en massa diffusa mellanlägen på det här, men detta är liksom "utgångsläget" i felsökning.
Om motorn inte startar alls kan man ohmmäta på vevaxelgivarens spole. Öppna skarvkontakten* och mät (på rätt kabelsida) över stiften. Det skall vara mellan 200 och 300 ohm. Kontakten är fylld med vaselin. Det är till för att skydda mot vatten och skall alltså vara där. Om motorn trots allt tänder en och annan takt, är det knappast fel på vevaxelgivaren. Den fungerar så att den ger signal till styrdatorn (om givaren fungerar) så att tändning och bränsle kommer igång. Kommer det ingen klarsignal från givaren så startar aldrig motorn. Det enda som fungerar i det läget är startmotorn.

*I 740 och troligen 940 (inte helt säker?) sitter skarvkontakten högt upp på torpedväggen på bilens högra sida. På 240 finns den över ventilkåpan i bakändan på motorn.
Hej alla hoppar in på tråden!!

Fick bogsera iväg min mormors 740 igår som hade stannat mitt under färd, soppa har hon och bra med "kräm" i batteriet men hur mycket man än nöter startar den inte!!. Efter ett litet överslag i huvudet så var jag inne på att det antingen är bränlsepumpen eller något med tändningen, fick även höra av en polare att det kan vara reläet till bränlepumpen (som sitter inne i bilen under askkoppen??).
Är det någon som tror att jag kan vara på rätt spår eller är det något annat som också kan spöka??
av Volvo745
Tack för alla förslag!
Ska kolla vidare på dem sakerna ni har tipsat om.
Kommer jag inte fram till vad problemet är så blir det verkstan nästa, är nämligen aningens less nu.
jag tror att felet är på tändsidan i alla fall. För när man kör på startmotorn en stund när den vägrar starta så börjar det lukta liten bensin efter ett tag, och man hör hur bränslepumpen bygger upp trycket är man vrider på tändningen.
Ska kolla gnista i morgon. Men tänkte höra om den fyrkantiga tändspolen som jag har för mig är en kombinerad tändmodul på reginasystemen (Reservation för att vara helt fel ute :roll: ), Om den börjar ge upp kan det leda till dessa symtom då? Och tändstiften är nybytta och dem är Volvo orginal.
Användarvisningsbild
av Bambi
Kan vara glapp också, om den startar ibland och ibland inte...
Glapp i tändningslåset eller glapp i kablarna till bränslepumpen...
Två saker som vart på min i alla fall och glapp till bränslepumpen vet jag fler som haft så det är ju värt att kolla i alla fall :)

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]