Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Epsi
För ett år sedan ungefär bytte jag automatlåda på en bekants bil då den hade diverse mekaniska fel. Nu ganska exakt ett år senare började pilen i instrumentet att blinka och lådan gick in i limp-home läget. Efter att ha strulat en hel del för att få fram några felkoder (ANVÄND TÄCKLOCKEN TILL DIAGNOSSTIFTEN FÖR TUSAN!) gav lådan felkoden 232 (tror jag siffrorna var) Hastighetssignal felaktig/saknas. Efter radering av felkod kom den inte upp igen och har under några veckor kommit och gått. Eftersom jag inte kör bilen själv vet jag inte om det finns några specifika förhållanden den inte tycker om.
Idag ringde ägaren å berättade att hon märkt att hastighetsmätaren inte fungerar som den skall dock bara ibland. Symptomen är att den står kvar på 0km/h även fast man kör över 30 och att den både fladdrar och är allmänt seg i reaktionen. Om det bara är själva nålen som visar fel eller om även tripp och Kmräknaren strular vet jag inte.

Jag tror att båda felen kommit samtidigt och bara inte uppmärksammats av hon som kör bilen och att felen så att säga hör ihop. Jag har försökt läsa mig till lite om var lådan tar sin hastighetssignal ifrån och vissa säger att det är ifrån ABSenheten å andra säger att den tar signalen ifrån någon givare på lådan. Vissa säger att det skiljer emellan årsmodeller och sådant. Vilket stämmer?

Om det sitter en separat givare på lådan får någon gärna berätta ungefär var den sitter? Bilen rullar 10 mil ifrån mig så jag har ingen större lust att behöva åka ut flera gånger....
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]