Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70d3lkpg
Hej!
Kollade på mitt batteri och fick se att det är mindre än vad det står att det ska vara i specen.
På drive ska det sitta ett 760A men på D3 som jag har ska det sitta ett 800A.
Skillnaden är ju inte så stor kan man tycka men skillnaden i antalet Ah kan ju vara större.
Är det någon annan som upptäckt samma sak?
Hoppas dom inte gjort samma tavla med generatorn och satt dit en för liten.

Får väl göra ett besök hos handlarn så han får göra rätt för volvo.

Funderar på att koppla in en snabbkontakt till en ctek laddare men har inte riktigt klart för
mig var den ska sitta för att sitta på rätt sida om batteriövervakaren.
Någon som vet?

Med vänlig hälsning, Göran
av d98josu
Vad är du orolig för, Ampere indikerar om jag fattat rätt kallstartströmmen dvs hur mycket batteriet kan leverera under nån sekund. Antalet Ah är hur länge det räcker utan att man laddar typ lyssna på stereo.
av d98josu
Laddaren skall man väl sätta direkt på polerna. Det är så man laddar med klämmor om man har en icke permanent laddare.
av V70d3lkpg
Jag är väl egentligen inte orolig, känner mer att det sitter ett för litet batteri i bilen jämfört med vad som står i specen och vad jag betalt för.
Står det att det ska va 800 CCA ska det vara det från fabrik.
Gissningsvis fattas det säkert Ah också eftersom CCA fattas.
Ah brukar ju påverka den fysiska storleken och det finns gott om plats för ett större batteri.
Att jag vill ha många Ah är för att det ska finnas gott om kräm till tex dieselvärmaren.

Angående laddningen har jag hört/läst att det ska laddas på en viss punkt för att även bilen ska förstå att ström tillförts externt till batteriet.
Byter man batteri ska man tala om det för bilen.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Kolla i instruktionsboken. Där står det på vilka punkter du ska ladda batteriet.
Där ska du även sätta din snabbkontakt till C-tek'en.
av V70d3lkpg
Tack Loppan!!
Självklart står det i boken! :oops:
Minuskabeln ska jordas i chassit.
Plusen på pluspolen. :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När det gäller vilken storlek på batteri man skall ha finns en bra tumregel,"så stort som får rum" och givetvis av god kvalitet. En av kvalitetsegenskaperna i ett bra batteri är att det är tungt, det innehåller alltså mycket bly.

Mvh GK
av svedan
Amperetimamr är vad man vanligast talar om när det gäller kapaciteten för ett startbatteri. (dvs hur mycket ström över viss tid man kan ta ut)
CCA:Detta anger köldstartseffekten enligt lite olika standarder. I Sverige används än så länge DIN & SAE men EN-normen börjar bli mer och mer vanlig.
Två batterier kan ha samma Ah men olika köldstartseffekt (strömstyrka vid starttillfället av bilen).
DIN: Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,5V
EN (europeiska standard). Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 10 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,25V
IEC är den asiatiska standarden.(Volvo är ju Kinaägt!!!) Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 60 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,4V
Så, vilken standard har Volvo?
lycka till (å andra sidan är ditt batteri nog tillräckligt. Gällande bränslevärmaren anser jag AH-talet är viktigare då brännaren tömmer batteriet)
av V70d3lkpg
Har kollat vidare lite och fått reda på att bilar med start/stopp funktion har AGM batterier av den storleken jag har på mitt batteri.
Bilhandlarna har väl i regel dålig koll på tekniska uppdateringar osv på bilarna och därför var inte allt i specen uppdaterat. S/S kom ju som först på -12 på D3:an med automat.

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]