Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edman
Hej

Jag har funderingar på att byta till Volvo. Är främst intresserad av V70 II modellen. Dock har jag svårt att bestämma mig om jag skall köra bensin/etanol eller diesel.
Jag kör ca. 1500mil om året. Känner mig lite osäker på begagnade etanolbilar.. kommer man få en massa problem osv?
Har hittat en V70 II 2.5FT 2009 som gått 8200 mil. Törs man ge sig på en sådan? Har läst lite här i forumet om att det bör göras en ventilkontroll/justering vid 9000 mil. Eller gäller det bara 230hk motorn?

Ang. diesel så står det en massa om att man skall byta partikelfilter osv. vilket inte heller är speciellt billigt ??:-/
Jag velar fram och tillbaka hela tiden... Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror den här tråden kanske kan hjälpa dig på traven, samma fundering nämligen.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=82634

Jag tror ventiljusteringen bara är från och med MY10 på 2.5FT.

V70 DrivE är det väl också bara vissa årsmodeller som skall ha nytt partikelfilter vid 12.000mil.

/Martin
av Rådlös
Du kommer inte att få mer problem med en FFV än med någon annan bilmodell. Och är bilen servad så som fabrikanten har avsett så kommer du att åka tämligen bekymmerslöst i många år.
Ventiljustering är en "stor" punkt, men som vi kan se av många inlägg här på forumet, så är det bundet till vissa årgångar och modeller. I alla fall jag skulle vara betydligt mer bekymrad inför framtiden om jag hade en diesel.
av Lövet
Då frågeställningen är identisk så vill jag helst att vi fortsätter i den andra tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=82634
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]