Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varning: jag saknar all tekniskt kunnande beträffande motorer, så det som följer kommer att vara därefter...

Min kära 245:a av -88 års modell har haft problem under den gångna vintern. Den har vägrat att starta och jag har gissat mig till att det är bränslepumpen som kärvat eftersom vinkeln på bilen (vi har en mycket brant uppfart) och nivån i tanken påverkat startförmågan. Med ständigt full tank har den gått helt okej, tills den nu plötsligt gett upp och börjat hacka. Det går att plåga igång den och köra den men den stannar ideligen. Bilverkstan har bytt pumpen, bränslefiltret och pumpreläet, men problemen kvarstår.

Meken säger att då han klämmer åt på bränsleslangen ovanpå motorn går den bra igen och har nu två teorier: 1) att det behövs en ny "klocka" en grunka som sitter på motorn och som bränsleslangen går in i där. Eller 2) att det finns en till pump i tanken som gett upp. Känner mig frustrerad över att meken inte verkar VETA om det finns en till pump eller ej... Står dessutom med körförbud sedan första juni och måste ta beslutet (innan skatt och försäkring ska in) om jag ska fortsätta repa på pålle eller ge upp och sälja honom som reservdelsbil. En ny motordel betyder att jaga på skroten, en sekundärpump antar jag går beställa ny men det börjar kännas som om de inte vet vad sjutton de gör eftersom de inte kan ge mig några som helst garantier på att något kommer att fungera... Går det att enkelt avgöra OM det finns en till pump? Går det att se huruvida den fungerar eller ej på något annat sätt än att byta den rakt av? Tacksam för råd. Mvh, /Elin

PS: Då jag söker på mitt reg nr står det: VOLVO 240-Serie 2.3 (Kat)
Tillverkningsår: 1988
Motorkod: B230F
Det finns en pump i tanken, den går lätt att kolla genom att mäta hur mycket ström den drar. Man plockar ut säkringen och mäter med en ampermeter, ca 0,9-1,2 ampere om jag minns rätt. Innan du gör något så lyft på den lilla luckan i bagagegolvet över tankarmaturen, det absolut vanligaste felet är ett avrostat bränslerör eller brustna kablar till tankarmaturen.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!