Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av heller
Har googlat runt på alla tänkbara sidor. tyvär dör många trådar ut och man vet inte om det funkade för personerna ifråga eller inte.

Så till min fråga då, jag har en 960 3,0 204hk 1995 som jag är sugen på att att etanolkonvetra dvs 100% E85

jag vill hellst undvika att höja bränsletrycket, sparar ju en del på den gammle pumpen samt minskar riskerna för läckage.

0280155702 199.7cc @ 3bar dessa sitter orginal och vad jag räknat fram flödar dessa 225cc @ 3,8bar

0280150785 310cc @ 3.93bar från 850 Turbo har jag läst att en del kört med en del har skrvit ut att de höjt soppa tryck och en del inte. någon som fått det att funka bra med dessa spridare??

0280155831 334,2cc @ 3,8bar dessa från bla s80t6 v70 2.5t flödar ju mer och har hittat en tråd där det rekomenderades men sen dog den tråden ut. någon som provat dessa? och isf klarade ni er från att höja trycket?

MVH Mathias
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Han körde med piggyback innan han bytte spridare men det blev för tungt för original spridarna vid höga varvtal.

Jo det var 968 kopior han köpte, i och med bytet så tog han bort piggyback systemet.
Och dom ska flöda 310cc vid 3 bar och 465cc vid 3.8 bar så dessa borde fungera, och så kan man reglera genom att justera trycket.
av heller
dom flödar ca 420 vid 3 bar. där emot så tänker du nog på 0280150785 310cc @ 3.93bar från 850 Turbo. hur som hellst så vet jag att 968 är alldeles för stora för att köra på en sugmotor. samt att jag inte vill ändra på grundtrycket.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Spridarna från S80/V70 rekommenderas då dessa passar bättre i fuelrailen än vad spridarna från 850t gör. När jag körde konvertat så började jag med en justerbar bränsletrycksregulator och den fick sitta kvar vid spridarbytet av den enkla anledningen att jag tyckte att bilen gick bättre på ca 3,8bars bränsletryck än 3,0. Har inte märkt något knorr från bränslepump eller någon höjd benägenhet för läckage vid det högre trycket. Körde konverterat i över 8 år och 15000 mil utan problem. Får för mej att sprutbilden också blir bättre med högre tryck.

Testa att stoppa i spridarna från S80/V70t, de har kapacitet så det räcker till även vid 3 bar!

//David
av heller
Nybbe_gefle skrev:Spridarna från S80/V70 rekommenderas då dessa passar bättre i fuelrailen än vad spridarna från 850t gör. När jag körde konvertat så började jag med en justerbar bränsletrycksregulator och den fick sitta kvar vid spridarbytet av den enkla anledningen att jag tyckte att bilen gick bättre på ca 3,8bars bränsletryck än 3,0. Har inte märkt något knorr från bränslepump eller någon höjd benägenhet för läckage vid det högre trycket. Körde konverterat i över 8 år och 15000 mil utan problem. Får för mej att sprutbilden också blir bättre med högre tryck.

Testa att stoppa i spridarna från S80/V70t, de har kapacitet så det räcker till även vid 3 bar!

//David
exakt så är min tanke med, ville bara få det bekräftat från någon som testat. går den för slött så höjjer man trycket. benägenhet att gå för snålt är det ju inte att prata om.

tack för hjälpen. återkommer med resultat.
av heller
heller skrev:
Nybbe_gefle skrev:Spridarna från S80/V70 rekommenderas då dessa passar bättre i fuelrailen än vad spridarna från 850t gör. När jag körde konvertat så började jag med en justerbar bränsletrycksregulator och den fick sitta kvar vid spridarbytet av den enkla anledningen att jag tyckte att bilen gick bättre på ca 3,8bars bränsletryck än 3,0. Har inte märkt något knorr från bränslepump eller någon höjd benägenhet för läckage vid det högre trycket. Körde konverterat i över 8 år och 15000 mil utan problem. Får för mej att sprutbilden också blir bättre med högre tryck.

//David
exakt så är min tanke med, ville bara få det bekräftat från någon som testat. går den för slött så höjjer man trycket. benägenhet att gå för snålt är det ju inte att prata om.

tack för hjälpen. återkommer med resultat.

kört 66 mil, verkar ju funka, lite grining vid kallstart, men bara ge lite gas, sen drar den hejdlöst när man kör med fullbil och gasar lite. men annars drar den inte farligt mycket..

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]