Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Jag har en; V70 2004 2,4l 170hk Aut. 13 000 mil tillverkad 0403
I höstas började det skramla och skorra i motorn. Jag gissade själv på generatorn, men lämnade in bilen till en verkstad för ett utlåtande. De kom fram till att det var generatorn. Jag skulle återkomma då felet inte bedömdes som akut, men sedan så tystnade oljudet fram tills nu, dock så varierar oljudet, så vissa dagar hör man inget.

Jag vill inte lägga några större pengar på bilen, och en generator är dyr, så jag tänkte köpa en begagnad.
Jag hittade denna på Bildelsbasen.se: http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=23492996
Är det någon som vågar uttala sig om att denna passar till min bil?
Min bil är tillverkad 0403 och jag vet att Volvo straxt därefter gjorde förändringar i motorn.
Jag har ingen möjlighet att först plocka bort min generator och läsa på den, då jag ska besöka en polare på annan ort som ska hjälpa mig med bytet nästa helg (jag är själv ingen erfaren mekaniker) så då måste jag ha med mig rätt generator.

Någon som vet vad "Gruppkod" står för?
Den begagnade har gruppkod "VO_111555" och min "VO_111557", men jag vet inte vad detta står för och om det har någon betydelse?

Tacksam för tips ..
/Jörgen
Generatorer fram tom. 200407 passar till din bil.
Sen finns det ju 120, 140 och 160A generatorer. Alla passar till din bil men det är ju kanske inte så bra att sätta dit en mindre kraftfull än den du har idag men det är alltså inga problem att sätta dit en kraftfullare.
Loppan78 skrev:Generatorer fram tom. 200407 passar till din bil.
Sen finns det ju 120, 140 och 160A generatorer. Alla passar till din bil men det är ju kanske inte så bra att sätta dit en mindre kraftfull än den du har idag men det är alltså inga problem att sätta dit en kraftfullare.
Precis! Då borde den gällande generatorn funka eftersom den verkar vara till äldre bilar, men inte nyare än 2004.
Men "garantera" :wink: .
Loppan78 skrev:Generatorer fram tom. 200407 passar till din bil.
Det ska enligt uppgift vara 140A på den jag har, så jag tyckte att denna borde passa perfekt, men då det finns så många varianter så blir man ändå lite osäker. Denna generator har enligt uppgift suttit på en bil med tillverkningsdatum 0404 och min är från 0403, så den borde ju passa som en smäck.

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]