Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chassis
Är det någon initierad som vet likheterna/skillnaderna mellan p/n 8636081 och 9482025 mer i detalj. Båda är av typ AW55-50SN. Jag har den senare i min bil med Geartronic. Den förstanämnda finns åtminstone i någon form utan manuell möjlighet.
Skulle det kunna fungera att använda den äldre som bas att bygga om till den senare. Vad i så fall behöver föras över/bytas och vad kan man behålla.

Finns det någon elektronik i lådan som TCM inte tycker om att man byter?
Var sitter Geartronic-funktionen? i själva lådan eller i TCM?
Kan det vara skillnader i utväxling? i Convertern? Ventilhuset (= valve body)? Sensorer?

Jättetacksam för alla goda idéer kring detta.

Mycket fråga beroende på lite veta... Men, som jag hoppas, det finns säkert någon som vet...

mvh Chassis (transmission är alltså inte mitt specialområde, som kanske märks :) )
av chassis
Lite uppdatering:
Även 8636081 verkar ha använts till B5244T3 (Lågtrycksturbon). Därmed kan kanske både slututväxling och momentomvandlare vara lika för båda lådorna.
Hittade ett par reservdelssajter till AW55-50SN.
- http://www.vanmatic.com/upload/U424947_ ... 6223c62716
- http://www.automaticchoice.com/Catalogue/aw_55-50.pdf
Går kanske att läsa ut nåt av dessa.

Kontakteringarna mot bilen verkar vara olika. Innebär i bästa fall bara byte av kablage, men kan säkert innebära MYCKET mer.

Alla som kan/vill bidra till kunskapsbanken är givetvis mycket välkomna.
:D
Användarvisningsbild
av johnnype
Ombyggnad till Geartronic består så vitt jag vet bara utav detta:

Mjukvara i TCM, spakstället och konfiguration i CEM.

Har programmerat byggstenarna för detta åt andra, de har dock själva skött eventuellt extrakablage som kan krävas beroende på hur det bilen råkade vara utrustad.

Det finns Volvo EWD ute på nätet med kompletta elscheman på alltihopa.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...