Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skyrazer
#650419
Läste i nån biltidning (Teknikens värld?) för ett tag sedan att några enstaka bilar kladdat ihop insprutarna men enligt Preem gick det inte att leda dessa händelser till deras Evo-diesel trotts att det var enda gemensamma nämnaren för bilarna.

Rätta mig gärna om jag har fel...
av mattish
#650436
Som svar?
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
Det skulle ju vara den bästa dieseln att köra på. Det är den våra bilar är provade på när de specar förbrukningen, hur det är just med Volvo vet jag inte, men alla andra bilar..

Jag tankade Preem diesel innan, men eftersom jag skaffade OKQ8 visa så blir det där nu istället. Dock kör min far på preems diesel och han märker att bilen drar mindre med den. Han har kört drygt 6000 mil med den nu, visst det är ju inga mängder, men ändå..
av volvoc70cab
#650473

Hu vad det kan bli. Har märkt att jag tankar i Tyskland går bilen bättre och snålare med deras diesel som inte innehåller rapsolja eller andra tillsatser. Har en bekant som har ett företag där jag tankar ren diesel utan dessa tillsatser. Se vad som händer med diesel med tillsatser på länken ovan.Förstår inte att bilfabrikanterna tillåter dess tillsatser i dieseln. En bekant med en skördetröska ville ej starta när det var tid att skörda. Det visade sig att pumpen inte ville vara med längre. När dom tog isär den såg det ut som om det var silikon i den. det blev till att köpa en ny. Båtdiesel innehåller inte dessa tillsatser utan är ren diesel.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#650567
Volvo tillåter endast LÅGinblanding av förnyelsebart RME (5%), kolla vad instruktionsboken säger.

/Kalle
av ericbreiter
#650629
Se upp med dessa dieseltyper, de kan ställa till med rejäla problem då Volvos motorer inte är anpassade för dem. Det är ett sätt för bränslebolagen att samla gröna poäng samtidigt som de kan sänka sina kostnader. Då det i Sverige nuförtiden är viktigare att vara politiskt korrekt än något annat så kan vi inte räkna med att de upplyser oss om riskerna.
av MattiasD
#650638
Maila Volvo och fråga? Det verkar alltid uppstå en massa myter och segner om biobränslen. Etanol anses skadligt för motorn. Inte sant. Nu hörde jag på radion att folk tror att alkylatbensin är skadligt för motorn. Det är heller inte sant. Både RME och Preems tallolja har problem vintertid. Men det parerar man ju med genom att blanda in mindre del. Så det ska inte vara något problem. Kör man dieselbil tycker jag absolut man ska tanka på Preem.

När det gäller biobränslen ska man verkligen försöka källgranska all information. Här finns all anledning att tänka konspiration. Både oljeindustrin propagandaapparat smutskastar förnyelsebara bränslen, och naturligtvis även Preems konkurenter gör säkert sitt bästa för att skrämma bort folk från Preems dieselkran.
av rojo8515
#650836
Preems raffenaderi levererar ju 80% av allt bränsle i Skandinavien så det är väl samma diesel i de flesta mackarna tror jag. Vintertid är det ju känt att talloljan inte funkar så bra, men då blandas ju ytterst lite in i dieseln. Vad som händer med spridare, dieselpump, kolvar ventiler och cylindrar samt avgasreningen etc. får väl framtiden visa. Nu har jag kört ett år med Preems "evolution" i min D5:a och så här långt (3000 mil) har jag inte märkt några problem. Har hört att båtägare har problem, men då står ju båten oanvänd hela vintern och det händer tydligen saker i tanken och filtrerna. Det är väl samma sak med skördetröskor.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]