Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hallå!

För att kunna koppla in min lilla iPhone-docka i bilens cigguttag på Sweden rock upptäckte jag att jag måste operera ihop orginal-strömförsörjarkabeln med en ny ciggarettändar-kontakt då den gamla är paj!

In i den gamla ciggarettändarkontakten går 2 kablar, en svart och en svartvit (svart med en vit rand), och min fråga är vilken som är plus (+) och vilken som inte är det!?

Med den kunskapen, en avbitartång, min multimeter och lite eltejp skulle jag lätt kunna klippa och klistra ihop strömförsörjarkontakten med en annan kabel jag har liggande som har en fungerande ciggarettändarkuntakt :)

Trivial fråga men utan kunskap är även den stor!

Tack på förhand!

/Björn
Utan vetskap om vilken bil det handlar om kan ingen som eventuellt skulle ha ett kopplingsschema, säga något om kabelfärger.
Sedan är det så att på en bil som har varit med några år, om det nu är fallet (?), så är risken stor att någon har varit framme tidigare och gjort egna kopplingar med egna färgkoder. Detta är vanligare än vad man tror. Så man skall inte lita på kabelfärger enbart. Ring ut dom kablar det gäller med en multimeter. Det är det säkraste.
Rådlös skrev:Utan vetskap om vilken bil det handlar om kan ingen som eventuellt skulle ha ett kopplingsschema, säga något om kabelfärger.
Sedan är det så att på en bil som har varit med några år, om det nu är fallet (?), så är risken stor att någon har varit framme tidigare och gjort egna kopplingar med egna färgkoder. Detta är vanligare än vad man tror. Så man skall inte lita på kabelfärger enbart. Ring ut dom kablar det gäller med en multimeter. Det är det säkraste.
Jag har varit otydlig då du missuppfattat det hela, jag ska inte gräva nått i bilens kablar, då hade jag med multimetern kunnat se vad som var vad.

Kabeln jag ska få ihop är alltså en hane som skall in i bilens ciggarettändaruttag i ena änden och kontakten till iPhone-stereon i andra.

Jag har en sådan kabel nu men som hanen som skall in i bilens ciggarettändaruttag är paj på. Det är in i den trasiga hanen som dem 2 kablarna går som jag måste skilja åt.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]