Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#648476
tjenare tjenare!

Kopplingen tog lite dåligt så tänkte jag skulle lufta om den, och läste att man skulle öppna nippeln och pumpa ur "skit?" tills det kom ren bromsvätska, så jag gjorde de, och sen började jag och skulle lufta men får aldrig upp något motstånd i pedalen , har pumpat och luftat 100ggr snart , och kopplinsarmen rör sig inte ett dugg! sitter och funderar på om någon av mina cylindrar har gett upp, kollade lite snabbt påcylkindern vid pedalen men det ända va torrspricka i damasken vet inte om de kan påverka om det är hål i den?

Har någon gjort samma sak förut eller råkat ut för liknande med pedalen , lika slapp hela tiden får aldrig upp någpt tryck, alla tips är välkommna ,ställ gärna frågor så svarar jag :)

Mvh Tommy
#648501
Om du öppnar locket på bromsoljeburken där även oljan tas till
hydrauliskakopplingen så är det inte mycket olja till kopplingsreservoaren
rymmer så det går inte lufta mycket på en gång.
Det är alltså inte halva bromsfacket till kopplingsreservoaren utan en lite plutt mängd olja bara.
Lufta lite/fyll på
Lufta lite/fyll på osv
av BFT
#649001
Samma problem med min -98 945. Tycker att kopplingen tar för tidigt och det finns ju ingen justeringsmöjlighet. Luftade kopplingen och gjorde misstaget att lyfta vänstersidan högt och fyllde inte på i tid så att oljan inte rann inte ner till huvud-och slavcylinder.
Nu fungerar det som tidigare och alltså fortfarnde så att jag tycker att kopplingen ansätts lite väl tidigt. Vad göra?

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]