Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Jag undrar om det är någon som vet vad man kan göra med bilen.När jag kör inne i stan i låg hastighet och den rullar fram i tomgång så rycker den och när jag sen ska gasa så rycker den fram.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Årsmodell?
Motor?
av wolf_lover
Det är en 88:a men dom har bytt motorn till en 90-91 vet ej vad det är för motor
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ganska troligt att det är en 230F då... Om det inte är en turbo eller 16V?
Motortypen ska stå på en klisterlapp på kåpan över kamremmen.

Ryckningar på jämngas brukar vara tecken på att den går magert. Leta tjuvluft först och främst. Är tomgången ojämn med?

Sen är frågan hur mycket som är bytt ihop med motorn, det skiljer lite på bränslesystemen mellan 88 och 90-91.
88: LH2.2, Luftmassemätare men inget diagnosuttag
89-90 LH 2.4, LMM och diagnos
91: Regina, ingen LMM, bara en tempgivare vid luftfiltret i stället.
av wolf_lover
ja tomgången går upp och ner
av wolf_lover
jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter
av Perra N
Vakuumläckage är den troliga orsaken. Köp en flaska startgas och spruta runt insug och slangar. Kolla slangen mellan bromsservo och insug, för den är ganska vanlig.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Håller med de som säger att du skall leta tjuvluft med startgas..detta låter som en mycket god idé i ditt fall...
Men att ge bilen lite service om du vet med dej att detta inte gjorts på ett tag är också en bra idé.
av wolf_lover
Var ska jag ta och spruta lite mer exakt
av wolf_lover
Hur ser jag på slangen från broms servon om det är där det tjuvar luft

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]