Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isildur
Bromsoket höger fram har börjat protestera och bromsbelägget hade tagit i hela tiden tills den var slut. Har nu bytt bromsbeläggen fram och jag konstaterade samtidigt skyddet(damasken) till kolven hade spruckit på ett ställe. Formodlingen har där kommit in vatten i kolven och där fanns inget fett kvar där. Jag tänkte passa på och köpa en sån damask på mekonomen nu när jag ändå var igång men den fanns inte på lager så den fick beställas. Hann med en vända inom Bilia också där jag skulle köpa volvos silikonfett då jag trodde att detta var det bästa att smörja kolven med, men mekanikern där sa att vanlig motorolja är bättre till att smörja själva kolven med.
Jag tog bort damasken och gjorde rent kolven sedan oljade jag in kolven och den gamla damasken åkte på i väntan på den nya som är beställd.

Dock så uppmärksamade jag att det var väldigt svårt att få på damasken utan att det trillade skit från oket när jag skulle få på den. Det var mest bry med att få på klämringen.
Så jag undrar om någon som vet bättre kan förklara det enklaste sättet att få på damasken helst utan att ta av oket då jag inte har luftat bromsar innan och vill slippa det momentet också.
Senast redigerad av 1 Isildur, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
Isildur skrev:Bromsoket höger fram har börjat protestera och bromsbelägget hade tagit i hela tiden tills den var slut. Har nu bytt bromsbeläggen fram och jag konstaterade samtidigt skyddet(damasken) till kolven hade spruckit på ett ställe. Formodlingen har där kommit in vatten i kolven...
Jag tog bort damasken och gjorde rent kolven sedan oljade jag in kolven och den gamla damasken åkte i väntan på den nya som är beställd.
...då jag inte har luftat bromsar innan och vill slippa det momentet också.
Jag fattar ingenting :???: . Har du haft kolven ur oket måste du lufta. Kärvar kolven måste den ut. Rosten putsas bort. Köp en renoveringssats.
Eventuellt måste hela oket kasseras.
av Isildur
Vojje skrev:
Isildur skrev:Bromsoket höger fram har börjat protestera och bromsbelägget hade tagit i hela tiden tills den var slut. Har nu bytt bromsbeläggen fram och jag konstaterade samtidigt skyddet(damasken) till kolven hade spruckit på ett ställe. Formodlingen har där kommit in vatten i kolven...
Jag tog bort damasken och gjorde rent kolven sedan oljade jag in kolven och den gamla damasken åkte i väntan på den nya som är beställd.
Jag fattar ingenting :???: . Har du haft kolven ur oket måste du lufta. Kärvar kolven måste den ut. Rosten putsas bort. Köp en renoveringssats.

Alltså jag har bromsat inne i bilen så att kolven kommit så långt ut så möjligt. men den var ju helt isär från oket. Ska den vara det då när man renoverar?
av Isildur
Isildur skrev:
Vojje skrev:

Alltså jag har bromsat inne i bilen så att kolven kommit så långt ut så möjligt. men den var ju inte helt isär från oket. Ska den vara det då när man renoverar?
Användarvisningsbild
av Vojje
Isildur skrev: Alltså jag har bromsat inne i bilen så att kolven kommit så långt ut så möjligt. men den var ju helt isär från oket. Ska den vara det då när man renoverar?
Är kolvens tätning (packningsring) utanför oket måste du lufta.
Frågan är väl egentligen om det lönar sig att renovera när ett ok på B-tema kostar 600-700:-
av Isildur
Vojje skrev:
Isildur skrev: Alltså jag har bromsat inne i bilen så att kolven kommit så långt ut så möjligt. men den var ju helt isär från oket. Ska den vara det då när man renoverar?
Är kolvens tätning (packningsring) utanför oket måste du lufta.
Frågan är väl egentligen om det lönar sig att renovera när ett ok på B-tema kostar 600-700:-
Jaha det visste jag inte. När du skriver packningsring menar du då den här klämringen som klämmer fast damasken innerst på kolven?
Observera att jag menade att kolven inte var helt isär från oket.
Användarvisningsbild
av Vojje
Isildur skrev: Jaha det visste jag inte. När du skriver packningsring menar du då den här klämringen som klämmer fast damasken innerst på kolven?
Och där var Vojje ute och cyklade en aning :oops: .
Packningen sitter i oket, inte i kolven. Då klarar du dig från luftning :D .
Är du säker på att kolven rör sig lätt i oket nu, utan att kärva?
Ska du "smörja" ngt använd ren bromsvätska, inte motorolja! Aldrig annat än bromsvätska vid kolv, packning etc.
av Isildur
Vojje skrev:
Isildur skrev: Jaha det visste jag inte. När du skriver packningsring menar du då den här klämringen som klämmer fast damasken innerst på kolven?
Och där var Vojje ute och cyklade en aning :oops: .
Packningen sitter i oket, inte i kolven. Då klarar du dig från luftning :D .
Är du säker på att kolven rör sig lätt i oket nu, utan att kärva?
Ska du "smörja" ngt använd ren bromsvätska, inte motorolja! Aldrig annat än bromsvätska vid kolv, packning etc.
Det vågar jag inte svar på då jag inte är van att mecka med bilar. Jag använder en tving när ja ska köra in kolven igen. Innan jag smörjde med motorolja gick det inte alls att få in kolven. Efter att jag oljat in den fick man ta i lite smått när jag skruvade på tvingen.

Men så du menar det finns mer att öppna och undersöka inne i oket :???: Kan du förklara detta lite mer
Användarvisningsbild
av Perc
Isildur skrev:Men så du menar det finns mer att öppna och undersöka inne i oket :???: Kan du förklara detta lite mer
Bromsvätskan drar åt sig fukt och bromsoken rostar inifrån och börjar kärva. Antingen renoverar man (plocka isär, rengöra, nya tätningar) eller så köper man ett fabriksrenoverat ok. Med fabriksrenoverat menas att man lämnar in sitt gamla då man köper sitt nya. Det skickas in till fabriken, renoveras och säljs på nytt. Om du inte har med dig det gamla då du köper det nya får du betala en sk. pantsumma som du får tillbaks när du lämnar in det gamla.

Pantsumman får du tillbaks förutsatt att ditt gamla ok är renoveringsbart. Inga avbrutna fästen eller bortkapade/sönderborrade delar, tack.
av Isildur
Perc skrev:
Isildur skrev:Men så du menar det finns mer att öppna och undersöka inne i oket :???: Kan du förklara detta lite mer
Bromsvätskan drar åt sig fukt och bromsoken rostar inifrån och börjar kärva. Antingen renoverar man (plocka isär, rengöra, nya tätningar) eller så köper man ett fabriksrenoverat ok. Med fabriksrenoverat menas att man lämnar in sitt gamla då man köper sitt nya. Det skickas in till fabriken, renoveras och säljs på nytt. Om du inte har med dig det gamla då du köper det nya får du betala en sk. pantsumma som du får tillbaks när du lämnar in det gamla.

Pantsumman får du tillbaks förutsatt att ditt gamla ok är renoveringsbart. Inga avbrutna fästen eller bortkapade/sönderborrade delar, tack.

Jag vill ge mig på och renovera men vet inte hur man ska göra och i vilken ordning. Kan du beskriva lite mer detaljerat hur jag ska göra?
Senast redigerad av 1 Isildur, redigerad totalt 0 gånger.

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]