NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JCH
Volvo V50 2.4 -06

Imorse när jag skulle till jobbet öppnas inte bilen när jag trycker på min nyckel, går in och hämtar den andra nyckel, som inte heller fungerar. Öppnar dörren "manuellt" och sätter i nyckeln för att starta. Ingenting händer, inte ens displayen i bilen kommer på. Bilen är helt död. Var ut och försökte öppna med nyckeln senare igen och då öppnades bilen, men that's it, den gick inte att låsa igen. Var och besiktade bilen igår, inget fel på den, körde efter besiktningen till affärn och hem igen. Vad kan felet vara?
av JCH
Inga lampor var tända och inga dörrar eller nåt sånt var öppna under natten.. Det som gör det hela ännu konstigare är att inte ens larmet gick när jag öppnade dörren med den egentliga nyckeln som man kan använda för att låsa upp endast förardörren. Så inget larm, inte en enda liten lampa lyser när man vrider om strömlåset och fjärrlåsningen fungerar inte... Jag läste att för larmet finns ett eget batteri, så varför larmet inte tjuter som bäst förstår jag inte..
Användarvisningsbild
av Rydell
Jag skulle testa att ladda batteriet. Det med larmet tänker jag att det oxå laddas av generatorn eller att det tar sin ström direkt från bilbatteriet för att laddas. Då om det är dåligt med kräm i bilbatteriet så laddas nog inte larmet. Jag skulle ändå gissa på att batteriet är dåligt och håller på att slänga in handduken. Man kan få diverse märkliga problem med ett dåligt batteri. Alternativ så är det generatorn som har gett upp och det lär du märka om du laddar upp batteriet och att det laddas ur igen även fast du kör bilen.
av Raymond
Du har nog et stendøtt batteri. Da tjuter inte larmet ens. Det kan vara din generator som lagt av, prova med en startbooster. Om bilen då vaknar til liv, men fortsatt inte vill starta eller bara så vidt drar igång, legg handen på generatoren. Om den då är varm, är det intern kortslutning i den, och kan vara så brutalt att den drar startbooster evt. nytt batteri tomt for strøm på några sekunder/minuter.
av v70nisse
Generator är en barnsjukdom på V50. Min är bytt av förra ägaren, 6500:- för en Volvo original. Går säkert att komma billigare undan med icke original. Min är oxå en 2006.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]