Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Ämnet har nog varit uppe förr....

MEN varför i hel*ete skall man behöva skruvmejsel, stålborste knäskrapningar å tåskav för att kunna montera loss skyddskåpan å sen dit med dragkroken på en 2 år gammal V50?

Man blir ju förnedrad av grannarna med BMWs, passater, å annnat skräp.

Det tog mig 10 minuter att få bort insatsen som håller skyddskåpan å sen fick jag borsta rent å jucka för att 5-10 minuter senare få dit kroken. Vem i helvete är ansvarig för att denna lösning fortfarande finns kvar på en bil på 2000-talet?

skitdragkrok!!! :twisted:
Användarvisningsbild
av Nexus
borde vara upp till ägaren hålla sakerna i fungerande skick eller be verkstaden se över den om man inte kan själv.
Grannarna behöver du inte tänka på de har samma problem om sakerna ej underhålls.
Min löstagbara krok fungerar utmärkt efter en saltig vinter. Kåpan lossar lätt.
Orkan man inte underhålla så väljer man en fast krok till bilen om möjligt
av 2444ever
Får hålla med föregående talare, har en -00 där mekanismen har underhållits och inga problem. Iofs vet jag inte om det är samma konstruktion som TS har
Användarvisningsbild
av poseidon
Å hur underhåller jag en plastkåpa?

Det är alltså meningen att jag skall ta loss den nån gång i veckan å motionera plasten å smörja in den med handlotion eller?

KOM IGEN.....
av llesrof
poseidon skrev:Å hur underhåller jag en plastkåpa?

Det är alltså meningen att jag skall ta loss den nån gång i veckan å motionera plasten å smörja in den med handlotion eller?

KOM IGEN.....
Jepp. Helst skall du använda karibisk ollonolja. Den tränger in fint i porerna i metallen och plastskydded glider finfint :mrgreen:

Skämt åt sido... på min S70 hade jag löstagbart drag. Jag smorde in den äör metallpinnen med SKF:s läagerfet och sedan tryckte jag på plastskyddet. Det var aldrig några problem. Skulle jag ha på draget var detbara till att dra loss kåpan och trycka dit draget så att det låste fast.
Användarvisningsbild
av poseidon
Å allt detta för att volvo vägrar implementera en, för användaren, bekväm dragkrokslösning?

På min förra V50 va det inge problem. Tog upp detta på senaste servicen å de sa att de varit tvungen att tajta till spelet i plastkåpan för att folk klaga på att den ramla av. Så han sa att "det skall va så"..... galet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte haft en V50 men har haft delbar krok på både V70N och XC60 och det fungerar grymt bra. Det finns INGEN anledning att åka runt med en dildo i baken när man inte behöver den. Om jag så skall använda den i morgon igen tar jag alltid bort den när jag är klar för dagen, tar ju 20sekunder ungefär.

/Martin
Användarvisningsbild
av len
fast egentligen är det lite 1800-tal!!
En 4 kg järnbit som kostar 10 000:- och måste underhållas för att klara besiktningen dvs för att vara avtagbar!!
Och om den är avmonterad, ligger den i en påse och far runt och fettar ner!! Borde ha en fast plats?
Och är den på, ligger plastskyddet någonstans i garaget, vete tusan var?
Ok, fast krok är ju ett alternativ, men åker man på långsemester vill jag ta av den.
F--n, nu känner jag mig tvungen gå ut och underhålla- Fast var ligger nyckeln?? :lol:
Användarvisningsbild
av wissel
Jag kör omkring med fast dragkrok och den har räddat ett antal stötfångare åt mig, senast i veckan
då en mycket äldre man kör visserligen sakta med dock tills det tar stopp. I min Dragkrok :-DD
Jag har även Bogseröglan fram ditskruvad med ett Gummiskydd modell större för Dragkrog, den har också
sparat stötfångaren fram. Skulle inte ta bort dessa för allt smör i Småland. Det finns dessutom ett antal
bilister som tror det är en Kamera vilket innebär att dom saktar ner när dom får se den i sina Backspeglar...... :-DD
Så då har jag tydligen " dubbla Dildos" för jämnan....... :-O)
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]